09/01/2018

De tijdlijn van
SEO in Google

Geschiedenis Google

Een nieuw jaar betekent vaak terugblikken op het vorige jaar. Omdat er al genoeg van die lijstjes te vinden zijn, kijken wij verder terug. En dan bedoel ik vanaf de oprichting van internet en voornamelijk Google. Hoe kwam je bijvoorbeeld begin 2000 bovenaan in Google? En welke updates heeft Google in de tussentijd gedaan?

De start van internet

Op 6 augustus 1991 werd de eerste website live gezet. Deze website is nog te zien via http://info.cern.ch/. Natuurlijk een heel groot verschil met de websites die nu live staan. Toch werd vanaf dat moment al veel moeite gedaan om bovenaan in de zoekmachines te staan.

De jaren 90

De jaren 90 staan bekend om de oprichting van veel zoekmachines die websites allemaal op een andere manier beoordeelden. Wel is duidelijk dat websites vooral bovenaan kwamen door te doen aan ‘keyword stuffing’, wat inhoudt dat er teksten werden geschreven waarin het zoekwoord heel vaak terugkwam. Ook werd er veel gekeken naar backlinks, waarbij het niet uitmaakte wat de kwaliteit was, zo lang het er maar veel waren.

In 1998 werd Google opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Hierbij werd meteen de term PageRank geïntroduceerd. PageRank werd door Google gebruikt als rankingfactor. Om een hogere PageRank te krijgen, moest een website links verkrijgen van andere websites die zelf ook een hoge PageRank hadden.

Begin 2000

Vanaf 2000 begon Google veel terrein te winnen, er was als het ware een Google takeover. Op dat moment waren er wel guidelines voor SEO maar deze hadden nog geen invloed op de ranking waardoor niemand er rekening mee hield. Ook hier werd nog veel gebruik gemaakt van "kwantitatieve" linkbuilding.

2003

Een van de eerste updates van Google is de Florida update. Deze update zorgde ervoor dat keyword stuffing werd afgestraft met een penalty. Google keek dus niet meer alleen naar de woorden maar ook naar de inhoud van de tekst.

2004

In dit jaar werd voice search geïntroduceerd. Waarschijnlijk een verrassing voor velen aangezien dit toch iets is dat nu meer in opkomst is.

2005

In 2005 ging Google samen met Yahoo en MSN de strijd aan tegen spammy links. Hiervoor werd het nofollow attribute ingezet. Hiermee kan aangegeven worden dat een backlink geen waarde mag meegeven om zo de ranking te beïnvloeden.

Ook werd dit jaar gepersonaliseerde search ingezet. Hierbij wordt zoek- en browsegeschiedenis meegenomen om zoekresultaten relevanter te maken.

In november dat jaar werd Google Analytics gelanceerd. Met een hele andere vormgeving dan je nu gewend bent. Leuk om even doorheen te klikken via het archief.

2008

De zoekresultaten werden nog relevanter gemaakt met Google Suggest. Zoals de naam al zegt geeft Google suggesties van zoekwoorden gebaseerd op historische data.

2009

Google krijgt concurrentie van Microsoft: Bing. De zoekmachine van Bing ging in eerste instantie anders te werk dan Google qua bepaling van positie. Zo kregen websites met zoekwoorden in de URL voorrang, werd er meer gekeken naar woorden in hoofdletters of pagina’s van grote websites.

De Caffeine update die dit jaar plaatsvond, zorgde voor een snellere crawling en indexatie.

In december 2009 werd real-time search geïntroduceerd, waarbij ook tweets en nieuws getoond werden. Dus naast de standaard SEO teksten konden nu nog meer mensen content optimaliseren voor de zoekmachine.

2010

Google Instant technology: geeft de suggesties weer wanneer je begint te zoeken. Ook werd er een update uitgevoerd waarbij websites met negatieve reviews een penalty kregen.

In dit jaar werd het belang van social media content groter. Vaak gedeelde content kreeg een hogere positie in Google.

2011

De Panda update zorgde voor een start van een grote verandering in SEO. Er werd strenger gecontroleerd op slechte bulk content die speciaal geschreven was voor de zoekmachines.

Benieuwd hoe de website Laméco eruit zag in 2011?

2012

De Penguin update zette deze grote verandering voort in 2012. Websites met hoge kwaliteit content werden beloond en slimme trucjes werden herkend. Zo werden o.a. websites met niet relevante interne linkjes afgestraft. Ook werd dit jaar de Top Heavy update doorgevoerd waarbij websites met veel advertenties boven de fold werden afgestraft.

Vanaf 2012 werd in de zoekresultaten de Google Knowledge Graph getoond, welke direct antwoorden toont en niet alleen relevante links. Zo kom je snel meer te weten over bekende personen, steden, landen, weetjes, enz.

Google Knowledge Graph

Naast de eerder genoemde updates werd ook de EMD update doorgevoerd, Exact Match Domain. Dit was van invloed op sites die gebruik maakten van een zoekwoord in de URL en hierbij slechte content hebben.

2013

Dit was het jaar van de Google Hummingbird update, gefocust op de betekenissen achter woorden. Long term keywords worden hierdoor beter begrepen. Het doel is om zoekresultaten te matchen op de betekenis van de zoekwoorden en niet alleen op de losse onderdelen.

2014

De Pigeon update zorgde voor een grotere impact op lokale zoekresultaten. Hiervan profiteerde dus voornamelijk de “bakker om de hoek”.

2015

Het jaar van de mobile update! Vanaf april 2015 kregen websites die niet mobiel vriendelijk waren lagere rankings. Responsive design kreeg dus een voorname rol in SEO. Door de grote impact kreeg dit verschillende namen zoals mobilegeddon of mobilepocalypse. Om te zien of je website voldoet aan de eisen van Google kun je deze testen.

De updates van de laatste jaren

In de afgelopen jaren zijn er geen grote updates meer geweest zoals de Panda of Penguin updates. Het gaat nu voornamelijk om kleinere wijzigingen die vaker per jaar worden doorgevoerd. Hierbij kun je denken aan de melding die je te zien krijgt wanneer een website niet beveiligd is, of de langere meta descriptions

Google blijft geheimzinnig doen over het aantal updates dat ze uitvoeren en de inhoud daarvan, maar er kan vanuit worden gegaan dat er tussen de 500 en 600 updates per jaar plaatsvinden. Teveel om hier allemaal te noemen maar we zullen jullie uiteraard op de hoogte houden van de belangrijkste updates!

Meer weten over de ontwikkelingen in Google?

Vraag het Inge