HQ Pack

HQ Pack

Samenwerken?

HQ Pack is een van 's werelds meest toonaangevende bedrijven op het gebied van hightechverpakkingen. Het Service Center is een uniek concept waarbij hoogwaardige verpakkingen worden verzameld, gereinigd en gerepareerd. Hierbij hoort een maatwerkplatform om het hele proces te kunnen monitoren.

Marktleider hightech-verpakkingen Marktleider hightech-verpakkingen
Explosieve groei in alle continenten Explosieve groei in alle continenten
Opdrachtgever sinds 2011 Opdrachtgever sinds 2011

De vraag

Hoe kunnen we ons Service Center-platform efficiënter opzetten zodat dat de status en locatie van producten inzichtelijk zijn?

De aanpak

Door middel van sprints is een maatwerkplatform ontwikkeld waarmee het voor HQ pack mogelijk is om continu de status van producten te monitoren.

Het resultaat

  • Schaalbaar webportal voor Service Center
  • 30.000 tot 50.000 updates per uur
  • Integratie en koppelingen met andere omgevingen
"Het projectteam van Laméco is erg goed in het vertalen van een vraagstuk naar een duidelijke oplossing. Mede door het gebruik van Trello, waarin we alles bijhielden, was de responstijd vaak heel kort."
Martin de Kramer  / Manager Service Center bij HQ Pack
Martin de Kramer

De vraag

HQ Pack biedt totaaloplossingen voor verpakkingsproblemen. Hierbij reinigen, ontwikkelen, produceren, beheren en distribueren ze verpakkingen voor hoogwaardige en kwetsbare industriële producten. Voor herbruikbare verpakkingen beschikt HQ Pack over een full service retourflow; het Service Center. Via dit concept worden verpakkingen teruggehaald, schoongemaakt, gerepareerd, op voorraad gehouden of direct weer uitgeleverd. Voor herbruikbare verpakkingen levert dit concept een aanzienlijke kostenreductie op.

Dagelijks komen er zo'n 10 tot 15 trailers met 3500 verschillende verpakkingen bij het Service Center binnen, deze worden vervolgens geïdentificeerd en verwerkt. Om dit proces te kunnen monitoren maakte HQ Pack gebruik van een platform. Dit was echter verouderd en had weinig extra functionaliteiten.

Servicecenter HQpack login door Laméco
Servicecenter HQpack login door Laméco

De aanpak

Om continu invloed uit te kunnen oefenen op het eindproduct, is er gewerkt volgens de Scrum-methode. Zo was er een sprint waarbij een geavanceerd barcodesysteem is ontwikkeld. In de volgende sprint is er gewerkt aan de mutaties per product op historisch niveau. Na elke sprint was er een oplevering en evaluatie waardoor HQ Pack continu invloed kon uitoefenen op het eindproduct.

"Het werken in zogenoemde sprints verliep voor ons heel goed en is supertransparant. Het was duidelijk waar elk team zich mee bezig hield en welke kosten hieraan verbonden waren," aldus Martin de Kramer.

Samenwerking met Trello

“Wat HQ Pack samen met Laméco heeft ontwikkeld, was complex maar is erg goed opgepakt door het team van Laméco. Er werd altijd goed meegedacht over het systeem en hoe we dit zo kostenefficiënt mogelijk konden uitvoeren. We werden ook goed betrokken in de strakke planning zodat we het project op tijd konden opleveren.”

Martin de Kramer
Manager Service Center bij HQ Pack

HQplastics background

Het resultaat

In 2016 kwam HQ Pack uit bij Laméco voor beheer van het platform. Vanuit daar is een samenwerking ontstaan voor een nieuw maatwerkplatform. Hierbij is een koppeling gemaakt met de scanners in het Service Center. Op die manier is inzichtelijk waar producten zich bevinden, welke fase in het proces er wordt doorlopen en welke medewerker zich hier mee bezighouden. Dit platform wordt gebruikt door opdrachtgevers van HQ Pack voor het opzoeken van de status van een product. HQ Pack gebruikt het systeem ook voor het inzien van de productiviteit, doorlooptijd en efficiëntie van processen.

Het platform wordt dagelijks door gemiddeld 80 mensen gebruikt.

Productenoverzicht hq pack service center door Laméco
Bekijk de website
Productenoverzicht hq pack service center door Laméco
Gebruiksvriendelijk

"Het oude systeem was absoluut niet gebruiksvriendelijk. Er moesten eerst zes selecties worden gemaakt in de filter voordat een product vertoond werd. Nu worden producten meteen vertoond bij het intypen van een productnaam of productcode. Dit scheelt heel veel tijd in het zoeken van het juiste artikel. Nadat er in de filter is gezocht naar producten, kunnen items worden geselecteerd en gegenereerd als pdf."

Martin de Kramer
Manager Service Center bij HQ Pack

HQ pack barcodes website door Laméco
HQ pack barcodes website door Laméco

Barcodes genereren

Het Service Center-platform maakt gebruik van een geavanceerd barcodesysteem. Hiermee kan de locatie en status van de verpakkingen gemakkelijk worden bekeken. Net als verpakkingsstromen, zoals de snelheid van de omzet en de levensduur.

HQ Pack KPI dashboard door Laméco
HQ Pack KPI dashboard door Laméco

Uitgebreid KPI's dashboard

Er is in het platform een duidelijk overzicht van de belangrijkste KPI's (Key Performance Indicators) toegevoegd. Het systeem verzamelt grote hoeveelheden data van het dagelijkse verwerkingsproces. Uit deze data kan HQ Pack conclusies trekken over productiviteit, doorlooptijd en efficiëntie van processen. Verder is het gekoppeld met het ERP-systeem van HQ Pack zodat orders en facturen vanuit één systeem worden verwerkt.