Een toekomst zonder third-party cookies?

11 mei 2022 Digitaal denken
Een toekomst zonder third-party cookies?

Privacy is een hot topic sinds de komst van AVG. Safari en Firefox hebben al diverse maatregelen genomen als het gaat om third-party cookies maar nu heeft Chrome ook aangekondigd deze cookies te gaan blokkeren. Het valt niet te ontkennen dat dit gevolgen heeft voor online marketeers, maar wat gaat er nu precies veranderen?

First things first

First-party cookies

Op het web zijn er verschillende soorten cookies beschikbaar, namelijk first-party cookies en third-party cookies. De first-party cookies worden standaard geaccepteerd door browsers, omdat deze cookies functionaliteit bieden specifiek op een domein. De informatie die uit de first-party cookies gehaald wordt, zal niet op andere domeinen beschikbaar worden gesteld. In de first-party cookies zit bijvoorbeeld informatie over welke producten er in een winkelmandje zitten, taalkeuze of welke pagina’s bezocht zijn door de bezoekers.

Third-party cookies

Third-party cookies zijn afkomstig van derden zoals Facebook of LinkedIn en verzamelen data voor onder andere advertentiedoeleinden. Omdat third-party cookies niet standaard geaccepteerd worden door browsers kun je een cookiemelding verwachten. In deze melding heb je vervolgens nog de keuze welke informatie gedeeld mag worden, wel zo eerlijk.

first-party-cookies

Maar wat kunnen derden met deze cookies?

Third-party cookies worden dus vaak gebruikt voor advertentiedoeleinden. Zo kan bijvoorbeeld Facebook data verzamelen om online adverteerders een steeds betere targeting te laten inzetten. Denk hierbij aan zoekgedrag van gebruikers, bezochte websites of zelfs aankopen bij webshops. In Google Analytics wordt al deze data verzamelt om uiteindelijk bij te houden hoe jij op de website terecht bent gekomen.

Dit klinkt best onschuldig maar let op!

Third-party cookies zijn handig voor adverteerders omdat ze veel data verzamelen, waardoor er gepersonaliseerde advertenties gemaakt kunnen worden. Zoveel data zelfs dat het in strijd is met de AVG/GDPR-wetgeving. Dit is ook de reden dat je steeds vaker toestemming moet geven op websites zodat ook de third-party cookies verzamelt mogen worden. Hierdoor hebben Safari en Firefox al eerder besloten ermee te stoppen en nu dus ook Chrome.

Hoe krijg je dan betrouwbare data?

Start met het verzamelen van first-party data

Ondanks dat third-party cookies geblokkeerd gaan worden hoef je niet stil te zitten. Marketeers kunnen met first-party cookies nog steeds gegevens van formulieren, enquêtes en andere methodes verzamelen. Een groot bijkomende voordeel van first-party cookies is dat jij de eigenaar bent van de verzamelde data en jouw concurrenten niet over dezelfde data beschikken. De data kan met first-party cookies beter gereguleerd worden waardoor de data ook bij de juiste gebruiker ingezet kan worden.

Bovendien is de betrouwbaarheid van de data erg hoog en waardevol, je verzamelt immers alleen data van je eigen websitebezoekers. First-party cookies worden ook wel eens gezien als de "vergeten-cookies", maar zonder twijfel worden deze belangrijker dan ooit. Door deze data, kunnen klantprofielen eenvoudiger worden samengesteld. Deze profielen kunnen weer optimaal worden ingezet voor betere targeting en personalisatie.


Anonieme contextual advertising

Zoals de naam al doet vermoeden worden er advertenties getoond op basis van context. Door de uitfasering van third-party cookies zal het advertentiekanaal minder worden ingezet. Op basis van context zal er gezocht naar een match tussen de bezoekers en mogelijke interesses. Je kan onder andere meer inzetten op content in bijvoorbeeld de vorm van blog of nieuwsartikel. Zo is het mogelijk om een blog te schrijven over recepten om vervolgens advertenties te laten zien over keukenapparatuur. Grote kans dat hierop geklikt wordt, toch? Adverteerders kunnen eindeloos blijven targeten op locatie, leeftijd, onderwerp en interesses. Het voordeel van anonieme contextual advertising is dat de advertenties relevant en van hoge kwaliteit blijven, en jij anoniem blijft.

Google Topics API

Google stopt definitief met het cookie alternatief FloC. In plaats daarvan stelt het bedrijf de nieuwe Topics API voor, dit is een Privacy Sanbox-oplossing voor adverteren op basis van interesses. Zo worden trackingcodes overbodig en bepaald Google Chrome voor jou wat de onderwerpen en interesses zijn. De Topics API bevat een algoritme die wekelijks onderwerpen en interesses kan bepalen zonder dat het verbinding hoeft te maken met de Google servers. Adverteerders kunnen vervolgens advertenties afstemmen op basis van onderwerpen en interesses die weer gekoppeld zijn aan gebruikersgroepen. Dit is AVG-proof, omdat de gegevens na drie weken alweer verwijderd worden.

Inzicht in je prestaties

In de huidige situatie vindt tracking plaats aan de kant van de websitebezoeker, door middel van het plaatsen van een cookie. Als alternatief hierop heeft Google het mogelijk gemaakt bezoekersgedrag direct door te sturen naar het platform (server side tagging). De platformen geven een click-id mee die je vervolgens samen met de acties van de gebruiker terugstuurt naar het platform via een API. Google Tag Manager server side is sinds kort beschikbaar en nog volop in ontwikkeling.

Wat kun je nu al doen?

Ondanks dat er nog veel onzeker is en er volop wordt doorontwikkeld kun je al wel voorbereidingen treffen. Een eerste logische stap is om zoveel mogelijk data rechtstreeks van je bezoekers te verzamelen. Dit noemen ze ook wel first-party gathering. Omdat Universal Analytics (Google Analytics 3) vanaf 1 juli 2023 zal stoppen met het verzamelen van data is het slim om nu al over te stappen naar Google Analytics 4. Zeker gezien het feit dat er geen historische data meegenomen kan worden naar deze nieuwe versie.

Daarnaast is het ook verstandig om nu al meer gebruik te maken van de first-party cookie data, omdat dit in de toekomst de enige beschikbare data zal zijn.

Wil jij ook voorbereid zijn op de toekomst zonder third-party cookies🍪 ? Neem contact op met Yannick, wij denken graag mee over de beste strategie voor jouw website, applicatie en/of online marketing.

Klaar voor de toekomst van first-party cookies?

Laméco kantoor Eindhoven F1 simulator
Gerelateerde artikelen