De nieuwe Google Analytics 4

20 april 2022 Digitaal denken
De nieuwe Google Analytics 4

Universal Analytics (de huidige Google Analytics versie) zal per juni 2023 stoppen met het verzamelen van hits, oftewel er komt geen data meer binnen. Geen data van je website bezoekers, wat nu? Geen zorgen, hier heeft Google uiteraard ook al over nagedacht. In oktober 2020 is er een béta-versie verschenen van de nieuwe versie: Google Analytics 4. Dit betekent dat Google al een tijdje aan het testen is in een nieuwe omgeving met als resultaat dat Google Analytics 4 de nieuwste, en uiteindelijk enige versie wordt waar je nog data in kunt verzamelen.

Wat is het verschil?

Leuk zo’n nieuwe versie, maar wat zijn de gevolgen voor jou? Door middel van onder andere machine-learning krijg je betere inzichten in customer-journey van jouw website bezoekers. De data gaat je helpen om betere inzichten te krijgen, die overzichtelijker weergegeven zijn. Zo zijn er in de huidige UA-versie meer dan 150 rapporten waar je data uit kunt halen, dit is teruggebracht naar ongeveer 30. Hierdoor heb je enerzijds meer overzicht, en anderzijds worden de cijfers door middel van visuele aspecten beter weergegeven.

Heb je ook een app of web-applicatie? Dan geeft de nieuwe GA4 versie je nog veel meer inzichten. Voorheen moest je voor elk platform een eigen Analytics inrichten, nu wordt alle data verzamelt in een property en kan je ook beter analyseren waar het verkeer vandaan komt met de beste customer-journey’s voor jouw product en/of dienst.


Events vs. gebruikers

Je bent waarschijnlijk gewend dat alle data in Universal Analytics (de “oude” Google Analytics) gemeten wordt op basis van het session-based data model. Deze manier van data verzamelen is niet meer van deze tijd, omdat steeds meer websites en ook apps zijn ingesteld op een “single page”. Bovendien willen we steeds meer inzichten in de gebruikers, en inzichten in hoe ze navigeren op de website.

De nieuwe Google Analytics 4 is een wens voor alle marketeers: inzicht in de customer-journey doordat dit model van data verzamelen is ingezet op event-driven. Zo worden er automatisch al verschillende events gemeten waar je voorheen geen zicht op had: scroll-diepte, uitgaande klikken, video-engagement en downloads. Dit wil je toch?

Google Analytics 4 nu implementeren?

Hoewel juni 2023 nog ver weg lijkt, is het zeker aan te raden om Google Analytics 4 op korte termijn in te richten. Hoe meer data je nu al beschikbaar hebt in de nieuwe versie, hoe minder je uiteindelijk verliest. Je kan namelijk géén historische data uit de UA meenemen naar Google Analytics 4. Hulp nodig bij het implementeren van GA4? Wij helpen je hier graag bij.

Daarbij is het verstandig om nu al te wennen aan deze versie, want vanaf het moment dat de UA-versie stopt met het verzamelen van data heb je geen keus meer en ga je werken in de Google Analytics 4.

Zeker niet onbelangrijk om te vergeten: de koppeling met Google Ads. Ook in jouw Google Ads campagnes krijg je meer inzichten in de customer-journey.

Cookies en data-analyse - Ben jij al klaar voor de toekomst?

Een onderwerp dat vandaag de dag steeds belangrijk wordt: het verzamelen van de “third-party” cookies. De data van gebruikers op je website is gebaseerd op cookies, niet deze 🍪, maar een stukje code om gebruiker te volgen. Door het upgraden naar GA4 (Google Analytics 4) ben je voorbereidt op de cookie-less toekomst. Ook is er gedacht aan de privacy van de bezoekers op je website, het is namelijk in deze nieuwe omgeving mogelijk om een gegevensverwijdering verzoek aan te vragen, waarbij gegevens van bezoekers verwijderd kunnen worden. En dit alles, door de machine-learning van de nieuwe Google Analytics 4.


Wil jij ook voorbereid zijn op de toekomst van Analytics? Neem contact op met Iris, wij denken graag mee op strategisch online marketing gebied.

Aan de slag met Google Analytics 4?

Heb je vragen?

Stel ze gerust, Iris staat voor je klaar!

  Bel Iris
Liever een strategische online marketing sessie? Plan direct in met Iris!