Wordt Google Analytics verboden?

07 februari 2022 Digitaal denken
Wordt Google Analytics verboden?

Een maandelijkse rapportage met alle statistieken rondom jouw website en de bezoekers daarvan. Zou je dat missen? Wij ook, dus ondanks dat we het niet verwachten, houden we het mogelijk verbod op Google Analytics goed in de gaten. Ook onderzoeken we de alternatieven, zodat we niet afhankelijk zijn van de uitslag.

Klachten over Google Analytics in Oostenrijk

De oproer begon in Oostenrijk. De landelijke privacywaakhond DSB kreeg een klacht van de activist Max Schrems; voorzitter van privacyorganisatie NOYB. Via Google Analytics zouden persoonsgegevens (IP-adressen en unieke ID’s) van Europese gebruikers naar servers in de VS worden gestuurd. Dat is sinds 2020 officieel verboden omdat persoonsgegevens in de VS minder goed beschermd zijn dan in de Europese Unie. Zo zouden inlichtingsdiensten daar toegang tot de data kunnen krijgen zonder toestemming van de gebruiker. Op 13 januari concludeerde de DSB dat Google Analytics inderdaad in strijd handelt met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als die uitspraak op Europees niveau wordt overgenomen, heeft dat gevolgen voor miljoenen websites.

Onderzoek in Nederland

Naar aanleiding van de uitspraak van de DSB onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) momenteel 2 klachten over het gebruik van Google Analytics in Nederland. Ook deze zijn ingediend door NOYB. Na afronding van het onderzoek, waarschijnlijk binnen enkele weken al, beslist de AP of Google Analytics in de huidige vorm wordt verboden of toegestaan in Nederland.

Reactie van Google

Volgens Google zou een verbod onterecht zijn. Google Analytics zou aan alle eisen voldoen die volgens de AVG nodig zijn om data naar de VS te sturen. Zo kunnen gebruikers:

  • IP-adressen anonimiseren;
  • dataverzameling op pagina’s uitzetten;
  • data van de Analytics-servers verwijderen door een verzoek in te dienen;
  • zelf selecteren hoelang data bewaard blijft.

Volgens Google wordt alle data versleuteld naar de VS verstuurd en worden er ook geen gebruikersprofielen aangemaakt door gebruikers of henzelf. De DSB oordeelt echter dat dit allemaal onvoldoende is om de privacy te waarborgen.

Grote ramp of loos alarm?

Een verbod op het gebruik van Google Analytics kan grote gevolgen hebben. Alle Amerikaanse aanbieders van software en diensten die persoonsgegevens verwerken, zullen dan tegen het licht worden gehouden. Bijvoorbeeld Salesforce, Hubspot en Adobe.

Toch hoeven de uitspraken van de DSB en AP niet direct tot een verbod te leiden. Afgelopen jaar gebeurde er namelijk iets vergelijkbaars. Na privacyklachten adviseerde de AP om in Nederland geen Google-software meer te gebruiken in het onderwijs. Google paste toen enkele diensten aan en nu wordt de software nog steeds gebruikt in de klas. Wellicht dat Google Analytics dus na enkele wijzigingen onze websites ook gewoon mag blijven meten.

Verbod op Google Analytics levert kansen op

Bedrijven en marketeers hebben de laatste jaren te maken met een flinke toename van privacymaatregelen. Een verbod op Google Analytics zou een nieuw struikelblok zijn, want wordt naar schatting wereldwijd door zo’n 29 miljoen websites gebruikt.

Google Analytics is dus overduidelijk de populairste tool om websitebezoek te meten, maar zeker niet de enige. Er zijn genoeg varianten, zowel gratis als betaald. Het gebruik van zo’n nieuwe tool levert kansen op:

  • Omdat de cijfers op een andere manier gepresenteerd worden, kom je wellicht tot nieuwe inzichten.
  • Sommige tools kun je koppelen aan je bestaande CMS of CRM, wat tal van mogelijkheden biedt.

Respect voor privacy noodzakelijk

Privacy leek nog nooit zo belangrijk als nu. Digitalisering maakt het waarborgen ervan echter een stuk moeilijker. Mét of zonder Google Analytics; als bedrijf ben jij verantwoordelijk voor de beveiliging van alle privacygevoelige data in en rondom jouw website of webapplicatie. Het is dan ook belangrijk dat je dat beseft en er veel aandacht aan besteedt. Als je dat vervolgens uitstraalt naar buiten, wordt het vertrouwen in jou bij de klant flink verhoogd.

Wellicht dat Google dus met enkele aanpassingen een verbod weet te voorkomen en wij volgende maand weer allemaal een rapportage van Google Analytics voor onze neus hebben. Maar of dat nu lukt of niet, er is in ieder geval geen reden tot paniek.

Gerelateerde artikelen