Hoe krijg ik sterren/beoordelingen in Google?

10 maart 2017 Laatste update: 29 november 2021 Zo werkt
Hoe krijg ik sterren/beoordelingen in Google?

Wat zijn de sterren of beoordelingen in Google?

Sinds 2014 verschijnen er steeds vaker sterren en beoordelingen in de zoekresultaten van Google. Voorheen werd dit vooral gebruikt door webshops, maar op dit moment zie je dat steeds meer website-eigenaren gebruikmaken van reviews. Ik Juich het ook toe dat steeds meer websites sterren gebruiken in Google. Immers worden beoordelingen steeds belangrijker in de wereld van online marketing. Wat vindt de buurman of kennis van het product of deze dienst? Dat is natuurlijk veel betrouwbaarder dan een advertentie die belooft dat een partij de goedkoopste of snelste is. Daarnaast is iemand ook eerder geneigd om op een zoekresultaat te klikken met een beoordeling dan zonder een beoordeling. Dit zorgt dus voor een hoger doorklikratio (CTR). Hieronder zie je een voorbeeld van de sterren in Google als ik zoek op “printer”.

Voorbeeld van sterrenadvertentie in Google

Hoe werken de sterren en beoordelingen in Google?

De volgende vraag is natuurlijk hoe dit nu werkt en hoe jij zelf ook sterren kunt krijgen in Google. Er bestaat veel onduidelijkheid over de sterren in Google. Daarnaast is Google zelf ook voortdurend bezig met het bijstellen van hun criteria. Hieronder alle antwoorden op je vragen over de sterren in Google.

Hoe stimuleer je de sterren in de zoekresultaten?

  • Internetgebruikers met een Gmail-adres of Google-account kunnen iedere website beoordelen. Hiervoor hoef je dus niets te doen behalve dat een Google-account benodigd is. Je kunt wellicht je relaties vragen om jouw website te beoordelen. Dit kan gewoon in de zoekresultaten van Google zelf (zie figuur 2). Dit is geheel gratis en bij 30 tot 40 beoordelingen kan Google de sterren tonen in de zoekresultaten. Nadeel is dat dit lang duurt en niet iedere relatie een Gmail-adres heeft.
Een beoordeling plaatsen met een Google-account.
  • Het is opvallend dat Google heeft bepaald dat bij je bedrijfsvermelding in Google (Rich snippet) alleen maar Google-recencies worden weergegeven. Dit vind ik zelf een groot nadeel. Het kan nu dus zo zijn dat je in Google aan de linkerzijde de beoordeling van een reviewpartij ziet en aan de rechterzijde die van Google. In het meest nadelige geval kan het dus zijn dat je links 5 sterren hebt en aan de rechterzijde 1 ster. Hieronder zie je hiervan een voorbeeld. Stel je hebt 100 reviews bij een review partij en slechts enkele in Google zie je toch altijd de sterren van Google hier.
  • Naast de sterren van Google zelf kun je je ook aansluiten bij een beoordelingswebsite die is goedgekeurd door Google. Een lijst van deze websites kun je hier vinden.
    Voordeel: hierdoor zorg je dat alles automatisch voor je wordt geregeld!
  • Je betaalt bij zo’n partij een maandelijks bedrag om gebruik te mogen maken van jouw beoordelingsaccount (de prijzen verschillen per leverancier). Vervolgens kun je ervoor zorgen dat iedere klant automatisch een mail krijgt met de vraag om jouw dienst of product te beoordelen. Je kunt ook kiezen voor de optie om zelf te kiezen naar wie je zo’n mail laat versturen. In de lijst zitten ook diverse Nederlandse partijen als KiYoh, Klantenvertellen.nl en The Feedback Company.
  • Zodra je een account hebt en regelt dat je beoordelingen krijgt, is het belangrijk dat je dit ook laat weten aan Google. Anders worden de beoordelingen en sterren namelijk niet weergegeven in de zoekresultaten.

Sterren in de betaalde zoekresultaten (Google Ads)

De sterren en de beoordelingen worden getoond in de betaalde zoekresultaten als je jezelf hebt aangesloten bij een beoordelingswebsite die is goedgekeurd door Google. Zoals eerder gezegd past Google continue de criteria aan. Momenteel zijn dit de vereisten volgens Google.nl.

“Alleen bepaalde advertenties zijn geschikt voor weergave in combinatie met verkopersbeoordelingen. Wanneer u aan de volgende voorwaarden voldoet, zijn uw advertenties geschikt voor weergave met verkopersbeoordelingen op pagina’s met zoekresultaten en pagina’s van zoekpartners van Google.

Het campagnetype moet ‘Zoeknetwerk met Display Select’, ‘Zoek- en Display Netwerk’ of ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ zijn.
De klant moet zoeken op Google.com, Google.co.uk, Google.de, Google.fr of Google.nl.
In de meeste gevallen moet uw bedrijf ten minste 30 unieke recensies hebben (allemaal van de afgelopen twaalf maanden) en een gemiddelde beoordeling van 3,5 sterren of hoger. Ook beoordelingen van verkopers met minder dan 30 recensies kunnen echter worden weergeven, mits we beschikken over voldoende gegevens uit andere bronnen om een nauwkeurige beoordeling te kunnen geven. Ten minste tien van die recensies moeten zijn geschreven in de taal van de Google-interface van de klant.
U heeft geen Google Merchant Center-account nodig om verkopersbeoordelingen bij uw advertenties weer te kunnen geven."

Bron: https://support.google.com/goo...

Een vraag die ik vaak krijg: maar hoe krijg ik dan sterren in Google Ads? Dit gaat “als het ware” vanzelf. Je moet er alleen voor zorgen dat je ook daadwerkelijk Google Ads-campagnes hebt. Bovendien moet je voldoen aan bovenstaande eisen.

Sterren in de organische (niet betaalde) zoekresultaten

In tegenstelling tot de betaalde zoekresultaten kun je de sterren in de organische zoekresultaten alleen stimuleren (zie figuur 3), maar het is niet verzekerd dat de sterren worden getoond. Wat kun je dan wel doen om dit te stimuleren?

De sterren in de organische zoekresultaten.

In tegenstelling tot de betaalde zoekresultaten kun je de sterren in de organische zoekresultaten alleen stimuleren (zie figuur 3), maar het is niet verzekerd dat de sterren worden getoond. Wat kun je dan wel doen om dit te stimuleren?

  • Zorg ervoor dat je middels Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) aangeeft dat er een beoordelingswidget op je website staat. Dit doe je door gegevens te markeren.
  • (Aanbevolen door Laméco) Zorg ervoor dat met een technische wijziging je de beoordelingen markeert. Je zorgt ervoor dat jouw webdeveloper de beoordelingen ophaalt van de beoordelingswebsite en ze in jouw eigen huisstijl op de website toont. Vervolgens kun je ook aangeven wat ieder element betekent. Zo ziet Google dus wie de auteur is van de beoordeling, maar ook wat de score is en wat de gemiddelde score is. Deze optie heeft de voorkeur aangezien Google alles direct ziet en er continue nieuwe beoordelingen en dus ook nieuwe content wordt geplaatst op de website. Hoe kan jouw developer deze dan precies toevoegen? Dat werkt met zogenaamde “Rich Snippets“. Hiermee geef je in de programmacode van je website dat het om reviews gaat. Hieronder zie je een voorbeeld van zowel de programmacode als de voorkant van je website:
    Programma code:
Rich snippets reviews google

Voorkant website:

Voorbeeld review sterren XML
Gerelateerde artikelen