7 tips om hoger te komen in Google met SEO

12 januari 2022 Laatste update: 14 januari 2022 Zo werkt
7 tips om hoger te komen in Google met SEO

Een vraagstuk waar bijna elk bedrijf wel mee te maken heeft: Hoe kom ik hoger in Google? Deze vraag krijgen wij ook bij vrijwel elk online marketinggesprek. We kunnen hierop niet één antwoord geven, dat maakt het vak van een online marketeer ook zo uitdagend.

Om goed te scoren in de organische zoekresultaten ben je afhankelijk van 2 aspecten, on-page SEO en off-page SEO. Deze aspecten bestaan uit verschillende onderdelen. We zullen je per onderdeel uitleggen waarom deze factoren mee kunnen spelen in een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Tip: wil jij alle SEO-succesfactoren in een handig overzicht? Download dan de SEO-tabel onderaan deze pagina!

On-page SEO

On-page SEO staat voor factoren die je als eigenaar van een website volledig zelf in de hand hebt. Hieronder vallen 3 onderdelen:

1. CONTENT

Een zeer belangrijk onderdeel om hoog te scoren in Google is door goede content aan te bieden aan je bezoekers.

  • Zoekwoordenonderzoek:
    Krijg inzichtelijk welke zoekwoorden belangrijk zijn en waar jouw potentiële klanten op zoeken. Voer het zoekwoordenonderzoek uit via de zoekwoordplanner.
  • Kwaliteit:
    Belangrijk bij het opstellen van je content is de kwaliteit. Vroeger (ja, bij online marketing mogen we 3 jaar geleden 'vroeger' noemen) was het zo dat je 20 keer een zoekwoord liet terugkomen in je tekst en je stond op nummer 1 in Google. Die tijden zijn voorbij. Bied je lezers waardevolle content waardoor ze getriggerd worden om meer tijd te besteden op je website.

2. TECHNIEK

  • Crawlen:
    Een goede techniek achter je website zorgt ervoor dat Google je website makkelijker kan crawlen. Crawlen houdt in dat Google alle pagina’s van jouw website indexeert en onthoudt. Wanneer iemand daarna zoekt in Google, worden alle geïndexeerde pagina’s nagelopen en worden de meest relevante getoond. Je begrijpt dus dat crawlen een belangrijk onderdeel is van goede SEO. Zorg daarom ook voor een duidelijke structuur in je website, zodat Google deze ook sneller snapt.
  • Mobielvriendelijk:
    Aangezien er tegenwoordig meer zoekopdrachten worden gedaan op mobiel dan op desktop is een goede mobiele website heel belangrijk. Dit wordt door Google dan ook meegenomen als één van de belangrijkste rankingfactoren. Een website die niet responsive is, zal dus ook nooit hoog scoren.

3. HTML

HTML is de code waarin een website wordt geschreven. Sommige elementen in de HTML kunnen het voor Google gemakkelijker maken om de pagina te begrijpen.

  • Titel en omschrijving:
    Dit zijn de omschrijvingen die je ziet in Google. Zorg ervoor dat de (HTML) titel relevant en niet te kort is. De kans bestaat dan dat Google zelf beslist om een andere titel te tonen in de zoekresultaten. De omschrijving is geen rankingfactor maar kan er wel voor zorgen dat je meer opvalt door het juiste gebruik van zoekwoorden en call-to-actions.

Off-page SEO

Off-page SEO zijn factoren waar je niet direct controle over kunt uitoefenen. Google heeft deze in het leven geroepen om een website nog beter te kunnen beoordelen, aangezien je op de on-page SEO-factoren wel invloed kunt uitoefenen. Anders zou je trucjes kunnen uithalen om relevanter over te komen, maar dit is dus niet mogelijk!

4. VERTROUWEN

Zoekmachines worden steeds slimmer en weten ook wanneer ze een website moeten vertrouwen en wanneer niet.

  • Autoriteit:
    Dit is eigenlijk een 'vage' rankingfactor aangezien niemand weet wat de signalen nu precies zijn. Er zijn wel een aantal vermoedens. Zo speelt o.a. het aantal (hoge kwaliteit) links een positieve rol en spelen slechte reviews een negatieve rol.
  • Betrokken:
    Deze factor wordt gemeten op verschillende manieren. Zo kijkt Google naar de sessieduur (hoe lang blijven bezoekers op je pagina), of er wordt doorgeklikt, of dat bezoekers direct weer afhaken/bouncen. Hieruit blijkt ook weer dat kwalitatieve content belangrijk is.

5. LINKS

  • Kwaliteit:
    Het bekende linkbuilding is de afgelopen jaren ook sterk veranderd. Een aantal jaren geleden werkte het heel goed wanneer je honderden links inkocht die ergens op een of andere website werden geplaatst. Een linkje was immers een linkje.
    Nu wordt dit zwaar afgestraft en gaat het juist alleen maar om de kwaliteit. Zorg daarom voor linkjes van websites die relevant zijn voor jouw website. Een linkje van een leverancier is bijvoorbeeld heel interessant.

6. LOKAAL

De zoekresultaten die je tegenwoordig ziet, zijn voor iedereen anders. Hierdoor is het zaak om rekening te houden met een aantal aspecten.

  • Land:
    Wanneer je internationaal opereert is het belangrijk dat je content aanbiedt voor alle landen waarin je gevonden wilt worden. Alleen een Engelse site is niet voor ieder bedrijf een succes.
  • Plaats:
    Optimaliseren op een specifieke plaats is natuurlijk niet voor ieder bedrijf interessant. Vooral bedrijven met een klein afzetgebied zoals een bakker, kapper, restaurant of bloemist zullen van lokale marketing kunnen profiteren.

7. SOCIAL

Google geeft aan social media niet als rankingfactor te gebruiken. Toch wordt dit wel meegenomen als succesfactor omdat dit indirect bijdraagt aan meer SEO-succes. Wanneer content gedeeld wordt, levert dit links en betrokkenheid op, wat wel directe rankingfactoren zijn.

  • Reputatie:
    Eigenlijk gelden hierbij dezelfde regels als bij het verkrijgen van links. Wanneer iemand jouw content deelt, is de impact groter wanneer dit van een account komt met een goede reputatie.

Alle SEO-succesfactoren in één overzicht

Wil jij een handig overzicht van alle SEO-succesfactoren? Download dan de SEO-tabel!

SEO-succesfactoren | pdf 341.2kb