Wat is Google for Jobs?

15 september 2021 Laatste update: 16 november 2021 Zo werkt
Wat is Google for Jobs?

In het kort, is Google for Jobs een functionaliteit van Google waarmee vacatures worden getoond in de zoekresultaten.

Het doel van Google is om altijd de juiste informatie bij de juiste persoon te krijgen en vooral het gebruiksgemak daarbij zo hoog mogelijk te houden. Door Google for Jobs uit te rollen, Heeft Google een stap in de goede richting gezet om dit doel voor “werkzoekenden” te bereiken.

Wanneer je nu naar een vacature zoekt in Google, zal je zien dat er vacatures verschijnen in de vorm van een 'widget'. Hieronder een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Op een paar advertenties na, komen deze vacatures bovenaan de zoekresultaten terecht. Dit heeft ook voor werkgevers direct een groot voordeel. Je kan zo namelijk, zonder te adverteren, toch hoog in de zoekresultaten komen. Daarvoor moet je het natuurlijk wel goed hebben ingericht.

Kan je zelf vacatures plaatsen op Google?

Nee. Dit is een kort en simpel antwoord, maar net zoals dat je jouw website niet zomaar in de zoekresultaten kan plaatsen waar je wilt, kan dat met vacatures ook niet. Google verzamelt zélf de vacatures die vindbaar zijn voor Google for Jobs.

Hoe krijg ik mijn vacatures dan wél in Google for Jobs?

Er zijn 2 manieren waarop jouw vacatures in Google for Jobs terecht kunnen komen. De eerste manier is door jouw vacatures te plaatsen op grote jobboards, zoals bijvoorbeeld Nationale Vacaturebank of LinkedIn. Google gaat deze boards namelijk allemaal af om daar vacatures uit op te halen. Via deze methode heb je zelf echter weinig invloed hoe de vacatures in Google verschijnen én ben je altijd afhankelijk van een derde partij.

De tweede (en betere) manier om vacatures in Google for Jobs te krijgen, is door zelf vacatures aan te bieden op jouw website en hier 'Structured Data' aan toe te voegen in de code. Dit kan op je bestaande website, maar kan ook op een speciaal ingerichte werken-bij website. Met die structured data geef je niet alleen aan dat het een vacature is, maar kan je ook alle specificaties van de vacature doorgeven aan Google. Denk hierbij aan zaken zoals 'functie', 'salaris', 'locatie' en nog veel meer. Het belangrijkste stuk data dat je mee moet geven aan Google is de vacaturetekst zelf. Uiteraard moet deze voor het best haalbare resultaat overeenkomen met de tekst die ook op jouw website te zien is.

Hulp nodig bij het implementeren van Google for Jobs op jouw website?

Wil je gebruik maken van Google for Jobs, maar weet je niet hoe je de Structured Data op je website moet installeren? Laat ons je dan helpen! Wij hebben tientallen van onze klanten al voorzien van Google for Jobs.

Hoe zorg ik dat mijn vacature bovenaan verschijnt?

Het zou Google niet zijn als er geen factoren zijn om rekening mee te houden, om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen. Het algoritme van Google is minstens zo geheim als het recept van de Big Mac-saus of Coca Cola, maar toch hebben we hier alvast 4 factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Zorg dat mensen verder lezen – Een van de factoren waar Google altijd naar kijkt is de ervaring van de gebruiker op de vacature. Wanneer een gebruiker lang op jouw vacature zit en daarbij ook doorklikt, zal Google dat zien als een goede ervaring.
  • Standaard functietitels – Gebruik standaard bekende functietitels. Dit zijn namelijk ook de functies waar mensen op zullen zoeken. Gebruik bijvoorbeeld gewoon de titel 'Interieurverzorger' in plaats van 'Chief Cleaning Officer'. Daar scoor je beter mee.
  • Locatie & Salaris – Zorg dat je deze 2 onderdelen van de vacature altijd vermeldt. Dit geeft de gebruiker namelijk duidelijkheid over wat hij/zij kan verwachten. Een duidelijke vacaturetekst helpt hier ook sterk aan mee.

Aan de slag met Google for Jobs?

Heb je vragen?

Stel ze gerust, Yannick staat voor je klaar!

  Bel Yannick
Yannick Laméco
Liever een strategische online marketing sessie? Plan direct in met Yannick!
Gerelateerde artikelen