In 3 stappen je kwaliteitsscore in Google Ads verbeteren

18 november 2016 Laatste update: 29 november 2021 Zo werkt
In 3 stappen je kwaliteitsscore in Google Ads verbeteren

De kwaliteitsscore is een kenmerk dat Ads toekent aan zoekwoorden in je account. Deze score heeft direct invloed op de kosten per klik en daarmee dus ook op prestaties van de campagne.

Wat zegt de kwaliteitsscore?

Een lage kwaliteitsscore leidt tot hogere kosten per klik, wat vervolgens weer leidt tot minder klikken binnen het budget. Een hogere kwaliteitsscore zorgt voor lagere kosten per klik. De positie van een advertentie wordt berekend door de kwaliteitsscore te vermenigvuldigen met de maximale CPC. Wanneer deze beter wordt, zal ook de advertentiepositie verbeteren. Het loont dus om de kwaliteitsscore te optimaliseren. In deze blog lees je hoe je je kwaliteitsscore in Google Ads kunt verbeteren.

Hoe verbeter ik mijn kwaliteitsscore?

Dit is de hamvraag waar deze blog over gaat. Hoe de score exact wordt berekend is niet geheel duidelijk. Google geeft namelijk niet zomaar haar algoritmes prijs. Maar een aantal zaken zijn wel bekend. Zo hebben de volgende zaken direct effect op de kwaliteitsscore:

  • Advertentierelevantie
  • Landingspagina’s
  • Verwachte klikfrequentie

We zullen je nu, door middel van bovenstaande aspecten, een stappenplan tonen om je kwaliteitsscore te verbeteren.

Stap 1. Advertenties relevanter maken

Begin bij het relevanter maken van advertenties door één thema te kiezen per advertentiegroep. Het kan echter zijn dat gerelateerde zoekwoorden, waarvan je denkt dat ze tot hetzelfde thema behoren, toch beter uitgesplitst kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de merknaam Timberland en Timberland jas dames. Deze lijken tot hetzelfde thema te behoren, maar in het voorbeeld bij de landingspagina’s zie je dat ze beter opgesplitst kunnen worden. Door de zoekwoorden uit een advertentiegroep terug te laten komen in de advertentietekst wordt de relevantie verhoogd.

Stap 2. Verbeteren van landingspagina's

De landingspagina is de pagina waarop een bezoeker terecht komt nadat deze op een advertentie heeft geklikt. Google zoekt naar relevantie tussen de zoekwoorden en de landingspagina’s. Dit is nog een reden om zoekwoorden zo ver mogelijk op te splitsen in zeer specifieke advertentiegroepen. De landingspagina dient tevens aan te sluiten bij de verwachting die een bezoeker heeft. Iemand klikt namelijk met een bepaalde verwachting op de advertentie en de landingspagina dient hierop aan te sluiten. Hieronder staat een mooi voorbeeld waarbij de verwachting die ik heb niet aansluit bij de landingspagina.

Een tijd terug was ik was op zoek naar een damesjas van Timberland, maar de advertentie stuurde mij toen naar een overzichtspagina van het merk. Bezoekers zijn veel eerder geneigd de site te verlaten omdat het resultaat niet direct aansluit bij hun zoekintentie. Bekijk dus regelmatig of de zoekwoorden waarbij een advertentie wordt getoond ook daadwerkelijk aansluiten op de landingspagina.

Stap 3. Verwachte klikfrequentie verhogen

Google berekent hoe groot de kans is dat iemand op de advertentie klikt na het uitvoeren van een zoekopdracht. Dit wordt ook wel de verwachte klikfrequentie genoemd. Een manier om de klikfrequentie te verhogen is door “keyword insertion” in de advertentietitel te gebruiken. De woorden die iemand gebruikt in zijn zoekopdracht worden dan automatisch gebruikt in de advertentietitel. Wanneer de exacte zoekopdracht van iemand in de advertentietitel staat is de kans groter dat ze erop klikken. Gebruik hiervoor de code {KeyWord: zoekwoord} en vervang “zoekwoord” door een zoekwoord uit je advertentiegroep.

Een andere manier om de verwachte klikfrequentie te verhogen is door gebruik te maken van advertentie-extensies. Zo kan je bijvoorbeeld een oproepextensie toevoegen waardoor een telefoonnummer wordt getoond bij de advertentie. Dit is vooral gemakkelijk wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert vanaf zijn mobiel. Maar je kunt ook de USP’s van je bedrijf benadrukken door gebruik te maken van highlight-extensies. De extensies worden niet standaard getoond door Google.

Hulp bij het verbeteren van de kwaliteitsscore

In deze blog staan een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt om de kwaliteitsscore in Google Ads te verbeteren. Wil je graag meer informatie dan kun je ook contact met mij opnemen. Hopelijk kun je door de tips meer rendement uit je Ads-campagnes halen.

Gerelateerde artikelen