Heeft jouw website een chatfunctie nodig?

24 januari 2018 Zo werkt
Heeft jouw website een chatfunctie nodig?

Er zijn tegenwoordig veel websites met een chatfunctie. In de meeste gevallen wordt deze gebruikt als live-klantenservice of om bezoekers te begeleiden tijdens hun websitebezoek. De meeste websites hebben momenteel nog geen chat. Het werkt namelijk niet voor iedereen even goed. Vaak kost het veel tijd om de chat continu te beantwoorden en is er binnen het bedrijf geen medewerker beschikbaar die hier tijd voor heeft. Maar toch heeft een chat op je website ook veel voordelen.

Wat zijn de voordelen van een chatfunctie?

Een chatfunctie heeft veel voordelen. Niet alleen voor jouw business, maar ook voor bezoekers en potentiële klanten. Wij hebben er voor jou een aantal op een rijtje gezet.

Snelheid

Door gebruik te maken van een chatfunctie op jouw website, kan je altijd direct vragen van je bezoekers beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat je potentiële klanten razendsnel van dienst kan zijn, waardoor de kans groter is dat ze werkelijk klant worden.

Altijd bereikbaar

Een chatfunctie zorgt ervoor dat je altijd bereikbaar bent voor je klanten, bezoekers en potentiële klanten. Daarnaast is het voor potentiële klanten gemakkelijker om contact op te nemen. De drempel ligt namelijk een stuk lager dan bijvoorbeeld bij telefonisch contact.

Analyse van je website

Je kan een chatfunctie ook gebruiken om je website te analyseren. Wanneer bezoekers steeds met dezelfde vragen komen, komt dat misschien omdat er niet genoeg informatie op de website staat, of dat dit te moeilijk te vinden is. Zo kan je steeds nieuwe dingen leren en continu de website blijven verbeteren.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen, maar die zijn het beste per aanbieder apart te bekijken.

Verschillende functies

Chatfuncties voor websites worden door veel partijen aangeboden. De genoemde prijzen in dit artikel zijn de prijzen ten tijde van de publicatiedatum van het artikel (1-4-2018).

De chatfuncties komen meestal niet alleen met een chat, maar er zitten vaak ook andere functies aan gekoppeld. Zo biedt Olark bijvoorbeeld automatische berichtgeving aan. Dat houdt in dat er triggers kunnen worden ingesteld om bepaalde berichten te sturen naar bezoekers naar aanleiding van vooraf ingestelde gebeurtenissen. Olark biedt één full-servicepakket aan van $12 tot $17 per maand. De prijs hangt af van de gekozen betalingstermijn.

Een andere functie die ook vaak wordt aangeboden is het ‘bespioneren’ van de bezoekers. Dit wil zeggen dat je mee kan kijken waar de bezoeker zich bevindt op de website en wat hij of zij aan het doen is. Dit kan erg prettig zijn ter ondersteuning van jouw klantenservice. Deze functie wordt aangeboden door onder andere Zendesk (vroeger Zopim). Zendesk is een aanbieder die verschillende pakketten beschikbaar heeft. Ieder pakket heeft zijn eigen prijs en exclusieve features. De prijzen variëren van een gratis pakket tot $59 per agent per maand.

Er zijn ook partijen die zelf de chatdiensten aanbieden. Zij nemen dan in principe de eerste en tweede lijn vragen op zich, waardoor jouw inkomend telefoonverkeer zichtbaar afneemt. Daarnaast zorgen deze partijen er ook voor dat er 24/7 mensen beschikbaar zijn om de chats te beantwoorden. In het weekend is de kans namelijk groot dat je nog niet om 07:00 uur online bent om live op websitebezoekers te reageren. Tawk.to biedt deze functie aan tegen de lage kosten van $1 per uur. Het mooie aan Tawk.to is dat de chatsoftware zelf helemaal gratis is, terwijl het wel alle ‘premium’ functies heeft. De chat is alleen niet perfect te personaliseren aan jouw website en merk. Om dat beschikbaar te maken, moet je tussen de $9 en $15 per maand betalen.

Is een chatfunctie interessant voor jouw website?

Zoals je ziet, zijn er behoorlijk veel voordelen en handige functies die komen kijken bij een chatservice. Wanneer je meer informatie wilt, of vragen hebt over chatfuncties voor jouw website, neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde artikelen