Employer Branding - Versterk je werkgeversmerk

17 augustus 2022 Digitaal doen
Employer Branding - Versterk je werkgeversmerk

Wat is Employer Branding

Heb je wel eens nagedacht over hoe jij gezien wilt worden als werkgever op de arbeidsmarkt? Door de krapte aan medewerkers in vele sectoren is employer branding een veel genoemde term. Het gaat tegenwoordig niet alleen meer over hoe je het communiceert of een mooi opgemaakte vacaturepagina, want men kijkt verder dan alleen dit.

In de eerste plaats gaat employer branding over het behouden van de huidige werknemers. Samen met het team zorg je ervoor dat toekomstige medewerkers denken: “Daar wil ik ook wel werken”. Hierin laat je nadrukkelijk zien dat je anders bent dan de concurrent. Bovendien kenmerk je hier al de cultuur van je bedrijf, waardoor je een deel van de employer branding extern kenbaar maakt.


Wat gaat er fout in jouw employer branding?

Heb je een super vacature openstaan met de beste arbeidsvoorwaarden, een goed salaris en bovendien elke dag verse lunch en krijg je maar geen reacties? Een veelgemaakte fout is om te denken dat employer branding via externe communicatie gaat, terwijl dit eigenlijk gaat over de interne bedrijfscultuur. Uiteraard kun je allerlei soorten beloftes doen, van werken in Spanje tot een F1-simulator. Maar als er in werkelijkheid een grote poster van Barcelona hangt en de F1-simulator staat te verstoffen in een klein hokje, dan is de kans op succes erg laag.

De belangrijkste start van employer branding is de strategie. Er zijn al een aantal onderwerpen wat je tot denken aanzet:

  • Wat maakt jou uniek ten opzichte van andere bedrijven;

  • Waarom hebben huidige werknemers voor jou als werkgever gekozen;

  • Hoe zorg je er voor dat werknemers gelukkig zijn op de werkplek.


Dit is maar het begin om te werken aan je employer branding strategie en propositie, maar wel de basis waarop je verder kunt bouwen.

Wil jij sparren over employer branding?

Onze specialisten helpen je graag bij een passende aanpak voor jouw employer branding

Zo versterk je employer branding

Bevat jouw website een pagina met vacatures of gebruik je hiervoor alleen andere platforms zoals Indeed? Grote kans dat dit niet aantrekt in vergelijking met je concurrentie. Maar waar begin je dan wel? Zodra de strategie/propositie volledig uitgewerkt is, zijn er verschillende stappen om verder te ondernemen.

1. Werken-bij website

Met een compleet ingerichte werken-bij website versla je al je concurrenten. Bij Laméco bevat de werken-bij website standaard veel functies waar je zelf nog niet eens aan had gedacht, zoals een weekoverzicht per vacature.

Jouw employer branding strategie kun je perfect inrichten, dit door middel van afbeeldingen, video’s en agenda’s. Zelfs Google for Jobs wordt geïmplementeerd, wat betekent dat je ook voor de zoekmachine goed zichtbaar bent. Bij Laméco kunnen we de werken-bij website altijd op korte termijn ontwikkelen, de doorlooptijd is maximaal 2 weken.

2. Wervingscampagnes

Het is niet altijd eenvoudig om je vacature onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Met een krachtige online recruitment campagne bereik je jouw doelgroep gericht met de juiste creatieve teksten. Dit doe je door middel van de juiste zoektermen, targeting en binnen jouw zoekgebied.

Buiten dat je kan inzetten op specifieke zoektermen, kun je ook nog een grote groep potentiële kandidaten bereiken die zelf niet actief op zoek zijn, maar mogelijk wel interesse hebben in een nieuwe uitdaging. Via het Google Display Netwerk kun je door middel van Display banners jouw vacatures of employer branding onder de aandacht brengen.

Wil jij ook aan de slag met employer branding en ben je op zoek naar passend advies binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Aan de slag met employer branding? Wij denken graag met je mee

Heb je vragen?

Stel ze gerust, Daan staat voor je klaar!

  Bel Daan
Daan Laméco
Of weet je het al zeker?
Gerelateerde artikelen