HQ Pack

HQ Pack is een van 's werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van high-tech verpakkingen. Het Service Center is een uniek concept waarbij hoogwaardige verpakkingen worden verzameld, gereinigd en gerepareerd. Hierbij hoort een maatwerk platform om het hele proces te kunnen monitoren.

De vraag

Hoe kunnen we ons Service Center platform efficiënter opzetten zodat dat de status en locatie van producten inzichtelijk zijn?

De aanpak

Door middels van sprints is een maatwerk platform ontwikkeld waarmee het voor HQ pack mogelijk is om continu de status van producten te monitoren.

Het resultaat

  • Actief in 4 landen
  • Integratie met ERP systeem
  • Uitgebreid KPI's dashboard

De vraag

HQ Pack biedt totaaloplossingen voor verpakkingsproblemen. Hierbij reinigen, ontwikkelen, produceren, beheren en distribueren ze verpakkingen voor hoogwaardige en kwetsbare industriële producten. Voor herbruikbare verpakkingen beschikt HQ Pack over een full service retourflow, het Service Center. Via dit concept worden verpakkingen teruggehaald, schoongemaakt, gerepareerd, op voorraad gehouden of weer direct uitgeleverd. Voor met name voor herbruikbare verpakkingen levert dit concept een aanzienlijke kostenreductie op.

Dagelijks komen er zo'n 10 tot 15 trailers met 3500 verschillende verpakkingen bij het Service Center binnen, deze worden vervolgens geïdentificeerd en verwerkt. Om dit proces te kunnen monitoren maakte HQ Pack gebruik van een platform. Dit was echter verouderd en had weinig extra functionaliteiten.

De aanpak

Om continu invloed uit te kunnen oefenen op het eindproduct, is er gewerkt met volgens de Scrum methodiek. Zo was er een sprint waarbij een geavanceerd barcodesysteem is ontwikkeld. In de volgende sprint is er gewerkt aan de mutaties per product op historisch niveau. Na elke sprint was er een oplevering en evaluatie waardoor HQ Pack continu invloed heeft kunnen uitoefenen op het eindproduct.

"Het werken in zogenoemde sprints verliep voor ons heel goed en is super transparent. Het was duidelijk waar elk team zich mee bezig hield en welke kosten hieraan verbonden waren."

Samenwerken met Trello

"Het projecteam van Laméco is erg goed in het vertalen van een vraagstuk naar een duidelijke oplossing. Mede door het gebruik van Trello, waarin we alles bij hielden, was de responstijd vaak heel kort."
Martin de Kramer

Martin de Kramer
Martin de Kramer

Manager Service Center bij HQ Pack

Wat HQ Pack samen met Laméco heeft ontwikkeld, was complex maar is erg goed opgepakt door het team van Laméco. Er werd altijd goed mee gedacht over het systeem en hoe we dit zo kostefficiënt konden uitvoeren. We werden ook goed betrokken in de strakke planning zodat we het project op tijd konden opleveren.

Het resultaat

In 2016 kwam HQ Pack uit bij Laméco voor het beheer van het platform. Vanuit daar is een samenwerking ontstaat voor een nieuw maatwerk platform. Hierbij is een koppeling gemaakt met de scanners in het Service Center zodat inzichtelijk is waar producten zich bevinden, welke fase in het proces er wordt doorlopen en welke medewerker zich hier mee bezig houden. Dit platform wordt gebruikt door opdrachtvevers van HQ Pack voor het opzoeken van een status van het product. Tevens gebruikt HQ Pack het systeem voor het inzien van de productiviteit, doorlooptijd en efficiëntie van processen. 

Het platform wordt dagelijks door gemiddeld 80 mensen gebruikt.

Gebruiksvriendelijk

"Het oudere systeem was absoluut niet gebruiksvriendelijk, er moesten eerst zes selecties worden gemaakt in de filter voordat een product vertoond werd. Nu worden producten meteen vertoond bij het intypen van een productnaam of productcode. Dit scheelt heel veel tijd in het zoeken van het juiste artikel. Nadat er in de filter is gezocht naar producten, kunnen items geselecteerd worden en gegenereerd worden als PDF."
Martin de Kramer

Barcodes genereren

Het Service Center platform maakt gebruik van een geavanceerd barcodesysteem. Hiermee kunnen de locatie en status van de verpakkingen en verpakkingsstromen, zoals de snelheid van de omzet en de levensduur, gemakkelijk kunnen worden bekeken. 

Uitgebreid KPI's dashboard

Er is in het platform een duidelijk overzicht van de belangrijkste KPI's (Key Performance Indicators) toegevoegd. Het systeem verzamelt grote hoeveelheden data van het dagelijkse verwerkingsproces. Uit deze data kan HQ Pack conclusies trekken over productiviteit, doorlooptijd en efficiëntie van processen. Verder is het gekoppeld het ERP systeem van HQ Pack zodat het verwerken van orders en de facturatie vanuit één systeem worden verwerkt.

Meer weten over maatwerk software?

Maatwerk software