De Rooy - Werken bij

De krappe arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs dwingt bedrijven tot actieve benadering. Een goed vindbare 'Werken bij'-site, met duidelijke informatie is voor De Rooy dus ook van groot belang.

De vraag

Een website waarmee goed geïnformeerde en enthousiaste chauffeurs worden aangetrokken in zowel Nederland als het buitenland. Daarnaast dient de website ook als landingspagina voor wervingscampagnes.

De aanpak

De website is tot stand gekomen middels de waterval methodiek. Met Trello had iedere betrokkene een helder overzicht van de status van het project.

Het resultaat

  • 1.000+ bezoekers in de 1e maand
  • ± 30 sollicitaties in de 1e maand
  • Bekijk de website

De vraag

“Hoe kunnen we een website realiseren die:

  • juiste, eenvoudig vindbare en visueel aantrekkelijke informatie voor potentiële werknemers toont;
  • de positionering als aantrekkelijk werkgever versterkt;
  • waarop potentiële werknemers op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met De Rooy.”

Met deze vraag kwamen Susan Somers en Manon Hamers van G.M. De Rooy & Zonen begin 2018 bij Laméco. Vanuit haar stage wist Manon dat het belangrijk was de juiste informatie te tonen aan potentiele werknemers van De Rooy: “Tijdens mijn afstudeerstage heb ik onderzoek gedaan naar de loyaliteit en betrokkenheid van chauffeurs die werkzaam zijn bij De Rooy. Wat is belangrijk voor hen om terug te zien op een site en wat is belangrijk tijdens het onboarding traject? Dit heeft enorm geholpen om een goede invulling te geven aan onze ‘Werken bij’-site.”

Ook bij Susan, HR Director, was het duidelijk dat er iets moest veranderen om goede chauffeurs aan te trekken: “Er is heel veel concurrentie tussen transportbedrijven om de juiste chauffeurs aan te trekken. Je moet daarom beschikken over de juiste middelen om onderscheidend te zijn. Dit was met onze corporate site niet. Daarom hebben we ook gekozen voor een losse ‘Werken bij’-site, hier konden we echt onze pijlen richten op nieuwe chauffeurs.”

De aanpak

Beslissing op basis van RFP

“We hebben onze RFP bij 3 partijen neergelegd. Daaruit hebben we 2 partijen gekozen voor de volgende ronde. Uiteindelijk hadden we het beste gevoel bij Laméco. Er werd een compleet plaatje van de functionaliteiten getoond die aansloten bij onze verwachting. Ook de manier van benadering en het nakomen van afspraken sloot aan bij onze eisen. Daarnaast bleek tijdens het offertetraject al dat het een deskundige partij is die ook flexibel is. Ze durven te zeggen waar hun expertise zit en waar juist niet. Dat Laméco een juiste keuze is, bleek ook tijdens de designpresentatie waarin we werden verrast.”

Helder werken met Trello

“De aanpak met projectmanagement was voor ons heel helder en prima in orde. Ook vonden we het heel fijn om te werken met Trello. We konden daar continu onze opmerkingen/vragen inzetten, dus dat was heel overzichtelijk. Ook de voortgang van het project was zo heel duidelijk omdat je precies kon zien waar iedereen mee bezig was.”

Werkwijze

De 'Werken bij'-site van De Rooy is aangepakt als project, dus met een begin en eindpunt. Bij Laméco noemen we deze werkwijze ook wel de Waterval methodiek. Deze methodiek bestaat uit een aantal fases die achtereenvolgend worden doorlopen. 

“Wat ons echt verrast heeft was de designpresentatie. Deze was redelijk snel na de kick-off gepland en we hadden niet verwacht dat alles al zo ver uitgewerkt zou zijn. We zagen echt het gehele concept voor ons. Natuurlijk was dit voor iedereen intern ook leuk om te zien, toen ging het meer leven bij iedereen.”

Meer over de Waterval methodiek
Susan Somers
Susan Somers

HR Director bij G.M. De Rooy & Zonen

“Tijdens de start van het project hebben we een ambitieuze deadline gesteld. De doorlooptijd van Laméco sloot hierop aan. Omdat de site vertaald moest worden naar 4 talen en omdat we live wilden met goed beeldmateriaal, hebben we de livegang een paar dagen moeten verzetten. Het was heel fijn dat Laméco hierin ook flexibel was. We hebben ook helemaal geen druk of stress ervaren bij Laméco wat voor ons natuurlijk ook geruststellend werkt.”

Het resultaat

"Het doel was natuurlijk om een informatieve website neer te zetten, een digitaal platform waarmee actiever gewerfd kan worden. En dat is gelukt. Het is heel mooi om te zien dat we een paar weken na de livegang al heel wat sollicitaties hebben binnengekregen."

Website in 5 talen

“Onze website is meertalig opgezet. We zijn begonnen met Nederlands en wanneer dit helemaal stond hebben we hier 4 talen aan toegevoegd. Dit heeft op sommige momenten wel voor problemen gezorgd. Wanneer we bijvoorbeeld iets aangepast wilden hebben werd dit maar bij 1 taal doorgevoerd. Gelukkig werden al deze puntjes wel snel opgelost.”

 

Informatief en aantrekkelijk

“Binnen de nieuwe site was het belangrijk dat we chauffeurs beter konden informeren over het werk van De Rooy, waarbij ook de werkcultuur en historie belangrijk zijn. Daarnaast willen we als De Rooy onze werkgeversnaam in het buitenland versterken, zodat chauffeurs binnen de Europese arbeidsmarkt ons ook weten te vinden. Daarom is de website ook in 5 talen opgezet.”

“Voorheen hadden onze wervingscampagnes geen landingspagina. Onze advertenties op bijvoorbeeld Jobbird waren schreeuwend omdat we zoveel mogelijk informatie kwijt wilden. Nu is dat niet meer nodig.”

 

Manon Hamers
Manon Hamers

HR Functionaris bij G.M. De Rooy & Zonen

Gedurende het project heeft Laméco mijn vragen en opmerkingen snel opgepakt. Ook wanneer er kleine problemen waren, werden deze meteen opgelost.

1000+

Bezoekers in de 1e maand

± 30

Sollicitaties in de 1e maand

Meer weten over een maatwerk website?

Maatwerk websites