26/03/2018

Waarom moet je met
structured data aan de slag?

Structured Data

Wat is structured data precies en waarom moet je ermee aan de slag in 2018? Je leest het allemaal in deze blog.

Wat is structured data?

Structured data (ofwel gestructureerde gegevens) bestaan al sinds enkele jaren. Het betekent eigenlijk dat je op een gestructureerde wijze aan de zoekmachines doorgeeft wat voor soort data je pagina bevat. Zo zien wij als bezoekers van een website wanneer er een "prijs" in de tekst staat of wanneer we het hebben over een "product" of "vacature". De zoekmachine kan dit niet herkennen zonder dat we de zoekmachine hierbij helpen. Met behulp van structured data weet de zoekmachine dit wel. 

Welke soorten data je allemaal kan doorgeven aan de zoekmachine is vastgelegd op een platform genaamd schema.org. Dit is een samenwerking en community welke als missie heeft om structured data te creëren, monitoren en promoten op het internet. Schema.org is gesticht door de grote zoekmachines zoals Google, Microsoft, Yahoo en Yandex. Dit heeft als voordeel dat de structured data van schema.org door deze zoekmachines worden herkend en ondersteund.

Allereerst snapt Google je gegevens beter en kan de zoekmachine hierdoor relevantere resultaten tonen aan de bezoeker. Wat natuurlijk goed is voor je positie in de zoekresultaten. Maar naast dit meest bekende voordeel, zijn er nog meer zaken die jou kunnen helpen om meer klanten aan te trekken. Zo zie je in onderstaande afbeelding een voorbeeld van hoeveel bedrijfsinformatie je kunt tonen. 

Welke structured data zijn er?

De verschillende soorten structured data zijn "schema's" en kun je dus vinden op schema.org. Zo heb je bijvoorbeeld een schema "Organization" en deze bestaat vervolgens weer uit "properties". Voorbeelden van properties zijn in dit geval bijvoorbeeld "adres", "oprichter", "branche", etc. Zo heb je tientallen schema's met daarbinnen honderden properties. Er komen zelfs steeds specifiekere schema's voor bijvoorbeeld de autobranche waar je ook "brandstof" kunt aangeven of "automerk".

Al deze schema's helpen de zoekmachine om de inhoud van je website beter te begrijpen.

Waarom moet je met structured data aan de slag?

Structured data bestaat al sinds 2012, maar zoekmachines tonen op dit moment slechts bij een aantal zoekopdrachten resultaten op basis van structured data. We verwachten dat de zoekmachines de structured data steeds vaker gaan gebruiken in de toekomst. Je kunt structured data op dit moment vooral herkennen aan zogenaamde "rich snippets". Dit zijn onderdelen in de zoekresultaten die worden getoond op basis van structured data. Ondanks dat er veel schema's zijn ondersteunt Google op dit moment (nog) niet alles. Op de officiele pagina van Google kun je zien welke "rich results", zoals Google het zelf noemt, er getoond kunnen worden. We zeggen expres "kunnen tonen", omdat de zoekmachines het maar in een paar procent van de totale zoekopdrachten meeneemt. Dit percentage is wel stijgende. 

Je moet er nu direct mee aan de slag, omdat er een toename is in het aantal schema's, de zoekmachines gebruiken het steeds vaker en wanneer jouw rich results getoond worden zal je meer ruimte in de zoekmachine innemen (wat vervolgens weer resulteert in een hoger doorklikratio). Daarnaast zorgt het ervoor dat je vooroploopt en je concurrenten te slim af bent. We hebben zelfs op Friends of Search 2018 gehoord dat niet zoekwoorden, maar structured data het belangrijkste gaat worden voor de zoekresultaten. Tevens wordt gedacht dat voice search ook gaat kijken naar structured data. Deze laatste twee zaken zijn niet bevestigd door zoekmachines als Google.

En nu?

Het is aan te raden om ervoor te zorgen dat je website sowieso voldoet aan de rich results van Google. Dit betekent dat jouw rich results mogelijk worden weergegeven. In de toekomst zal dit naar alle waarschijnlijkheid nog verder uitgebreid worden. Uiteraard houden we dit voor je in de gaten!

Om structured data te implementeren heb je een webdeveloper nodig. Deze kan op verschillende manieren de schema's implementeren maar Google geeft de voorkeur aan de JSON methode. Wil je hier mee aan de slag neem dan contact met ons op en wij checken welke rich results bij jouw website passen en welke we kunnen implementeren binnnen jouw website.

Meer weten over structured data?

Vraag het Frank