01/10/2020

Wat is
Google for Jobs?

In het kort, is Google for Jobs een nieuwe functionaliteit van Google waarmee vacatures worden getoond in de zoekresultaten. Het bestond al een tijdje in de Verenigde Staten, maar een aantal weken geleden is het eindelijk ook in Nederland gelanceerd.

Het doel van Google is om altijd de juiste informatie bij de juiste persoon te krijgen en vooral het gebruiksgemak daarbij zo hoog mogelijk te houden. Door Google for Jobs uit te rollen, zet Google een stap in de goede richting om dit doel voor “werkzoekenden” te bereiken.

Wanneer je nu naar een vacature zoekt in Google, zal je zien dat er vacatures verschijnen in de vorm van een "widget". Hieronder een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Op een paar advertenties na, komen deze vacatures bovenaan de zoekresultaten terecht. Dit is direct een groot voordeel. Je kan zo namelijk, zonder te adverteren, toch hoog de zoekresultaten komen. Daarvoor moet je het natuurlijk wel goed hebben ingericht.

Google for Jobs voorbeeld

Kan je zelf vacatures plaatsen op Google?

Nee. Dit is een kort en simpel antwoord, maar net zoals dat je jouw website niet zomaar in de zoekresultaten kan plaatsen waar je wilt, kan dat met vacatures ook niet. Google verzamelt zélf de vacatures die vindbaar zijn voor Google for Jobs.

Hoe krijg ik mijn vacatures dan wél in Google for Jobs?

Er zijn twee manieren waarop jouw vacatures in Google for Jobs terecht kunnen komen. De eerste manier is ervan afhankelijk of jouw vacatures op grote jobboards, zoals bijvoorbeeld Nationale Vacaturebank of LinkedIn, staan. Google gaat deze boards namelijk allemaal af om daar vacatures uit op te halen. Via deze methode heb je zelf echter weinig invloed hoe de vacatures in Google verschijnen én ben je altijd afhankelijk van een derde partij.

De tweede (en betere) manier om vacatures in Google for Jobs te krijgen, is door zelf vacatures aan te bieden op jouw website en hier “Structured Data” aan toe te voegen in de code. Met die structured data geef je niet alleen aan dat het een vacature is, maar kan je ook alle specificaties van de vacature doorgeven aan Google. Denk hierbij aan zaken zoals “Functie”, “Salaris”, “Locatie” en nog veel meer. Het belangrijkste stuk data dat je mee moet geven aan Google is de vacaturetekst zelf. Uiteraard moet deze voor het best haalbare resultaat overeenkomen met de tekst die op jouw website ook te zien is.

Hoe zorg ik dat mijn vacature bovenaan verschijnt?

Het zou Google niet zijn als er geen factoren zijn om rekening mee te houden, om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen. Google for Jobs is nog nieuw en het algoritme van Google is minstens zo geheim als het recept van de Big Mac saus of Coca Cola, maar toch hebben we hier alvast 4 factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Zorg dat mensen verder lezen – Een van de factoren waar Google altijd naar kijkt is de ervaring van de gebruiker op de vacature. Wanneer een gebruiker lang op jouw vacature zit en daarbij ook doorklikt, zal Google dat zien als een goede ervaring.
  • Standaard functietitels – Gebruik standaard bekende functie titels. Dit zijn namelijk ook de functies waar mensen op zullen zoeken. Gebruik bijvoorbeeld gewoon de titel “Interieurverzorger” in plaats van Chief Cleaning Officer. Daar scoor je beter mee.
  • Locatie & Salaris – Zorg dat je deze twee onderdelen van de vacature altijd vermeldt. Dit geeft de gebruiker namelijk duidelijkheid over wat hij/zij kan verwachten. Een duidelijke vacaturetekst helpt hier ook sterk aan mee.

Wil je meer weten over Google for Jobs?

Vraag het Luc