26/10/2017

5 redenen waarom je nooit moet
googelen op je eigen zoekwoorden

Een van de belangrijkste stappen van online marketing is het kiezen van de juiste zoekwoorden. Dit kan je altijd doen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Wanneer je eenmaal de juiste zoekwoorden gekozen hebt en jouw content daarop aangepast is, is het niet verstandig om zelf nog op deze woorden te zoeken. Hieronder lees je vijf redenen waarom je beter niet op je eigen zoekwoorden kan googelen.

Vijf redenen om niet op je eigen zoekwoorden te Googelen

1 – Klikken

Google onthoudt of je vaak klikt op een bepaalde advertentie of juist wanneer je nooit op een bepaalde advertentie klikt. Als je zoekt op je eigen advertenties en besluit er niet op te klikken (om kosten te besparen) dan gaat Google deze advertentie, na een tijdje, niet meer aan je laten zien omdat Google denkt dat je dit niet interessant vindt.

2 – Adwords kosten

Wanneer je zoekt op de zoekwoorden waar je AdWords op hebt ingezet, dan zijn er twee dingen waar je goed op moet letten. Ten eerste moet je natuurlijk voorkomen dat je op je eigen advertentie klikt. Dit levert alleen maar extra kosten op. Daarnaast zorgt een zoekopdracht in de rapportages voor extra weergaven t.o.v. minder klikken. Dat betekent dat de algemene resultaten van jouw AdWords campagne minder goed lijken dan ze werkelijk zijn.

3 – Zoekgeschiedenis

De resultaten die Google laat zien hangen ook af van de zoekgeschiedenis van de gebruiker. Wanneer een bepaald resultaat beter past bij jouw zoekgeschiedenis, zal Google dit zoekresultaat ook hoger plaatsen. Iedereen ziet dus andere resultaten omdat iedereen een andere zoekgeschiedenis heeft. Het kan dus zijn dat jij een heel ander organisch zoekoverzicht ziet dan jouw potentiële klant.

4 – Locatie targeting

Bij AdWords advertenties kan je targeten op locatie. Dat betekent dus dat de resultaten die je te zien krijgt afhankelijk zijn van jouw locatie. Wanneer je vanaf een andere locatie zoekt op jouw gekozen zoekwoorden, kan het zelfs zo zijn dat jouw advertentie er niet eens tussenstaat. Dat wil niet zeggen dat de advertentie niet goed werkt.

TIP: wil je een voorbeeld zien van de advertenties die voor jouw bedrijf aan staan? Log dan in in Google AdWords en klik bovenaan op Hulpprogramma's - Advertentievoorbeeld en -diagnose. Hier kun je je voordoen als een bezoeker in jouw getargette omgeving.

5 – Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je constant zelf blijft zoeken op jouw gekozen zoekwoorden, om te controleren hoe je organische positionering is in Google, kan dit nadelige gevolgen hebben voor opvolgende zoekwoordenonderzoeken. Google geeft namelijk ook jouw zoektermen weer, waardoor je mogelijk verwacht dat er veel meer op jouw zoekwoorden wordt gezocht, dan er werkelijk op gezocht wordt. Natuurlijk is dit effect groter bij zoektermen die nauwelijks gebruikt worden.

Incognito schakelt locatie niet uit

Veel mensen denken dat ze volledig onzichtbaar zijn voor Google wanneer ze gebruik maken van een incognito venster. Dit is echter niet helemaal waar. Locatievoorzieningen staan namelijk nog steeds gewoon aan en Google kan gewoon zien vanaf waar jij jouw zoekopdrachten uitvoert. De locatie targeting van advertenties werkt dus ook wanneer mensen gebruik maken van een incognito venster.

Realistisch inzicht in je posities?

Zoals we hierboven al aangeven is het niet verstandig om te googelen op je eigen zoekwoorden aangezien je toch geen realistisch beeld krijgt van wat jouw bezoeker ziet. Wil je wel weten wat de gemiddele positie is van jouw zoekwoorden? Dat kun je zien in Search Console! Lees daar meer over in onze blog "Ken je posities in Googles organische zoekresultaten".

Meer weten over een goede positie in Google?

Neem contact op