20/10/2017

Vijf vragen aan...
Erik van G&T Intern Transport

Erik van G&T

"Heel veel mensen zijn conservatief voor wat betreft websites. Mijn tip is: ga mee in de nieuwe wereld van technologie." Aldus Erik van G&T Intern Transport. Benieuwd naar zijn beweegredenen om een nieuwe website te laten bouwen en online marketing uit te besteden? Dat lees je in deze blog!

Waarom hebben jullie gekozen voor een nieuwe website?

Onze vorige website was al 10 jaar oud en was vrij ouderwets. Qua inhoud klopte het allemaal en hij zag er ook nog wel mooi uit maar de techniek was verouderd. Ik had het idee dat er meer uit te halen viel. En dat is ook wel gebleken. Met de oude website hadden we gemiddeld 2 tot 3 aanvragen per jaar, nu hebben we dat per week en soms zelfs nog meer. Het is wel een grote investering geweest maar het loont wel als je het doet. Ik vergelijk een website altijd met een mooi wagenpark voor de monteurs, zo is de website ook een visitekaartje, eigenlijk nog meer. Met de website willen we een professionele uitstraling en vertrouwen neerzetten. Om te laten zien dat we een goede partij zijn om zaken mee te doen.

Ik merk dat de website intern ook meer is gaan leven. Eerst was het altijd vreemd als we een aanvraag kregen via de website omdat we zo weinig aanvragen kregen. Nu houden mijn collega’s ook bij hoeveel aanvragen we binnenkrijgen.

Het voordeel van onze nieuwe website is dat alles op maat gebouwd is, dit maakt het makkelijker voor ons om dingen zelf aan te passen. We zijn met dit CMS (Kunstmaan) ook niet afhankelijk van Laméco. Dit is ook een belangrijke doorslag geweest om voor Laméco te kiezen. Onze oude website was gebouwd in een eigen CMS van de webbouwer. Nu hebben we een open source CMS en kunnen we dus altijd overstappen naar een andere partij.

Het proces van het bouwen is heel soepel verlopen. Ik heb veel contact gehad met Daan en Frank (projectmanager) en ze waren beide heel betrokken bij het project. Het vullen van de nieuwe website heeft ons wel veel tijd en energie gekost. Het is bij ons een online catalogus dus er moesten veel teksten geschreven worden voor alle categorieën en producten. Maar het is het uiteindelijk allemaal waard geweest.

G&T website

En waarom hebben jullie hier ook online marketing bij gekozen?

We hebben in augustus 2015 akkoord gegeven voor de nieuwe website, deze is in ongeveer 1,5 maand gebouwd. Daarna ben ik de website zelf gaan vullen en zijn we in februari 2016 online gegaan. Ik zat toen zelf nog in het buitenland, maar nadat ik terugkwam in september kwam het besef dat er nog meer uit te halen viel. In oktober 2016 zijn we gestart met SEO en in december met SEA. Doordat we de eerste maanden veel data hebben verzameld, ging het analyseren en optimaliseren daarna gemakkelijker. Hierdoor is alles nu beter ingericht en halen we meer conversies. Nu is het zaak om de kleine zaken aan te pakken door remarketing of door slimme technologieën. Wat we doen moet natuurlijk wel iets opleveren. Als Laméco goed is voor mij door conversies te behalen, ben ik goed voor Laméco ;).

Hoe vaak monitoren jullie de website zelf?

Ik vind het belangrijk om de website ook altijd zelf te monitoren. Ik hecht er veel waarde aan omdat er ook altijd nuttige dingen uitkomen. Ik kijk er dus elke dag naar. Laatst zag ik bijvoorbeeld dat enkele foto’s niet meer vertoond werden op de website. Dit is natuurlijk wel belangrijk omdat ik ook elke dag geld uitgeef aan AdWords.

Ik kijk ook altijd wat er beter kan om door te groeien. Zo houd ik websites van concurrenten ook in de gaten, zodat wij daar weer van kunnen leren.

Wat is voor jullie de grootste uitdaging op online gebied?

Meer traffic en leads genereren. In onze branche zie je duidelijk dat de grote importeurs online bovenaan staan. Wij streven ernaar om daar tussen te komen. Daarnaast willen we online de meest vooruitstrevende partij zijn.

Heb je tips voor bedrijven uit andere branches hoe zij aan de slag kunnen gaan met online of offline bureaus?

Heel veel mensen zijn conservatief voor wat betreft websites. Mijn tip is: ga mee in de nieuwe wereld van technologie. Als ik het weer vergelijk met een auto, daarbij gaat de technologie ook hard vooruit. Maar van een website gaat de technologie nog harder. Iedere 4 tot 5 jaar ben je weer toe aan een nieuwe slag. Onderschat de waarde en kansen daar niet van. In onze branche willen bedrijven daar niet veel geld aan uitgeven. Maar vaak mag je bedrijven niet meer zonder afspraak binnenlopen om je producten te verkopen en daarnaast gaan mensen steeds vaker online “shoppen”. Er zit dus veel beweging in de markt waarbij het belangrijk is om up to date te blijven.

Meer weten over dit project?

Vraag het Inge