04/09/2017

Onzichtbare reCAPTCHA,
wat is het en wat zijn de voordelen?

Bij contactformulieren op websites wordt er vaak gebruik gemaakt van reCAPTCHA om spam te voorkomen. Dit is een anti-spam functionaliteit van Google waarmee wordt gecontroleerd of het formulier is ingevuld door een persoon of robot. Het bekenste voorbeeld van een captcha functionaliteit is het vinkje dat moet worden gezet bij ‘ik ben geen robot’  

reCAPTCHA

reCAPTCHA wordt Invisible reCAPTCHA

Veel websitebezoekers ervaren anti-spam funtionaliteiten als hinderlijk omdat ze vaak onduidelijke teksten tonen die overgenomen moeten worden. Het ontmoedigd gebruikers om het formulier in te vullen of om zich te registreren voor diensten met als gevolg dat het responsepercentage negatief beïnvloed wordt.

Sinds kort is er een nieuwe variant van reCAPTCHA, de onzichtbare reCAPTCHA (of wel de invisible reCAPTCHA), waarmee het overnemen van codes of sommen overbodig is geworden. Deze functie werkt volledig op de achtergrond van een website waardoor de gebruiker geen handelingen meer hoeft te verrichten. Menselijke bezoekers merken hier niks van maar robots worden herkend en het verzenden van formulier wordt voor hen onmogelijk.

Veel details over hoe dit allemaal in zijn werk gaat geeft Google nog niet. Het enige wat bekend is, is dat ze een geavanceerde technologie voor risicoanalyse gebruiken om mensen van bots te kunnen onderscheiden.

Deze onzichtbare beveiliging kan herkend worden aan het reCAPTCHA logo onderaan een pagina waarop een formulier aanwezig is.

Invisible recaptcha

Wij geven je graag meer informatie over deze extra beveiliging op je website, neem gerust contact met ons op.

Meer weten over een onzichtbare reCAPTCHA?

Vraag het Inge