Nieuwe voorwaarden voor Google Ad Grants

18 december 2017 Laatste update: 12 april 2022 Zo werkt
Nieuwe voorwaarden voor Google Ad Grants

Een tijdje geleden hebben we jullie op de hoogte gebracht van de werkwijze en voorwaarden van Google Ad Grants, het Google Ads programma voor non-profits. Hiermee wordt bijna €10.000,- aan budget beschikbaar gesteld door Google. De laatste week hebben de accounts die hier gebruik van maken allemaal een e-mail ontvangen met daarin de nieuwe voorwaarden. En deze kunnen veel impact hebben!

Wat houden de nieuwe voorwaarden in?

Voor eigenaren die hun account op de juiste manier gebruiken, zullen er geen grote gevolgen zijn. De nieuwe voorwaarden zijn enkel opgesteld om ervoor te zorgen dat kwaliteit wordt gewaarborgd en dat er geen misbruik wordt gemaakt van het gratis Google Ads budget. Zorg ervoor dat je account en campagnes voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Minimum CTR van 5% op accountniveau.
  • De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet 3 of hoger zijn.
  • Iedere campagne moet op z’n minst 2 advertentiegroepen met minimaal 2 advertenties hebben.
  • Ieder account moet gebruik maken van minimaal 2 actieve sitelink extensies.
  • Branded keywords kunnen niet meer worden gebruikt wanneer de stichting er geen eigenaar van is, bijvoorbeeld "Google" of "YouTube".
  • Het account moet gebruik maken van locatie targeting.
  • Conversies bijhouden moet ingeschakeld zijn, en dit betekent dat er minimaal één conversie per maand moet zijn.
  • Limiet dagbudget is ingesteld op $329 USD, wat neerkomt op $10.000 per maand!
  • Maximale kost per klik (CPC) is €2, uitzondering: biedstrategie conversies maximaliseren.
  • Veel single-word zoekwoorden zijn niet meer bruikbaar, omdat ze te breed worden ingezet. Er zijn echter uitzonderingen, die lijst vind je hier.

Is je account geblokkeerd? Geen paniek! Je kunt alle zaken aanpassen die ervoor gezorgd hebben dat je account geblokkeerd is. Daarna kun je een verzoek indienen om het account te herstellen, zodat je weer gebruik kunt maken van het Google Ad Grants budget.

Wanneer gaan de voorwaarden in?

Google heeft in de e-mail aangekondigd dat vanaf 1 januari alle nieuwe voorwaarden ingaan. Echter is hierna een melding geweest dat dit geen harde deadline is en dat accounts eerst waarschuwingen te zien krijgen. Wanneer hier niks mee gedaan wordt in 2 achtereenvolgende maanden, zal het account geblokkeerd worden.

Daarnaast ontvangt elk account jaarlijks een enquête over de deelname aan het Google Ad Grants account. Wanneer deze niet wordt ingevuld, wordt het account geannuleerd. Vul deze dus ook in om je account actief te houden!

Nog geen Ad Grants account, maar kom je wel in aanmerking?

Ben jij een non-profit organisatie en wil jij ook gebruik maken van het Ad Grants programma van Google? Om in aanmerking te komen voor het programma stelt Nederland hiervoor een aantal voorwaardes:

  • De organisatie is een charitatieve non-profit organisatie;
  • De organisatie is gevestigd in Nederland;
  • De organisatie is in het bezit van een CBF-Keurmerk of CBF-Verklaring van geen bezwaar of dienen een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn;
  • De organisatie is geen overheidsinstelling, onderwijsinstelling, gezondheidsorganisatie of ziekenhuis;
  • Is geregistreerd als Techsoup-partner;
  • De website is van goede kwaliteit en voldoet aan de Google eisen;
  • De campagnes dienen beheert te worden door een Google Partner organisatie.

Kan jij alle vragen met ja beantwoorden? Mooi! Dan heb je recht op een Ad Grants account en kan je starten met het oprichten hiervan. Hulp nodig bij de aanvraag en inrichting van jouw campagnes? Neem contact op met ons op!

Aan de slag met Google Ad Grants?

Heb je vragen?

Stel ze gerust, Iris staat voor je klaar!

  Bel Iris
Iris Laméco
Liever een strategische online marketing sessie? Plan direct in met Iris!