05/09/2018

Mobile-first indexing:
komt jouw website er al voor in aanmerking?

Mobile-first indexing, hier wordt de laatste tijd veel over gesproken. Wellicht heb je al een mailtje ontvangen dat mobile-first indexing voor jouw website is ingeschakeld. Wat betekent dit voor jouw website en wat kan je ermee? Wij gaan er dieper op in en leggen het uit!

Wat is mobile-first indexing

De zet van Google naar mobile-first indexing versterkt een wereldwijde gebruikstrend: mensen gebruiken hun telefoons meer dan ooit om te zoeken. Voorheen werd je positie in de mobiele zoekresultaten bepaald op basis van de desktopversie. Dit kon problemen opleveren wanneer de desktop versie verschilt van de mobiele versie. Om dit te voorkomen heeft Google mobile-first indexing uitgerold, waarbij de mobiele versie van de pagina wordt gebruikt voor indexering en rangschikking in de zoekmachine zodat de mobiele gebruikers beter kunnen vinden wat ze zoeken. Per website wordt bepaald of deze klaar is voor mobile-first indexing. Hierbij wordt er gekeken naar de overeenkomst tussen de desktop en mobiele variant van de website. Wanneer deze overeenkomen, is de kans groter dat je website naar mobile-first indexing wordt omgezet.

Hoe beoordeelt Google de mobiele weergave in de zoekresultaten?

Het wordt 'mobile-first' genoemd omdat het niet alleen indexering voor mobiel is: als je site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite toch in de indexering worden opgenomen. Echter kan het ontbreken van een mobielvriendelijke ervaring wel een negatieve invloed hebben op de ranking van je website.

Mobile-first indexing wijzigt het standaardgedrag van Google voor elke zoekopdracht zodat de mobiele versie altijd eerst wordt geïndexeerd wanneer beschikbaar. Wanneer er geen afzonderlijke mobiele versie is, keert Google terug naar het indexeren van de desktoppagina en wordt de ranking bepaalt als normaal.

Waar moet ik op letten?

Voor een goede ranking van je website in de mobiele zoekresultaten is het belangrijk om rekening te houden met een goed werkende mobiele website. Dit kan je bijvoorbeeld testen met de "Mobile-Friendly Test" van Google. Naast deze test kun je ook in Google Search Console de verbeterpunten op mobiele bruikbaarheid inzien en of je al in aanmerking komt voor mobile-first indexing. 

Als je website een responsive design heeft, is de inhoud vergelijkbaar op zowel desktop- als mobiele versies. Dan heeft mobile-first indexing weinig gevolgen voor je ranking. Bij responsive websites zal er dus niks veranderen, je zal alleen in de statistieken zien dat je website vaker gecrawlt zal worden door de mobiele Googlebots. 

Bij websites met aparte URL’s voor de mobiele en desktop pagina's is de kans op verschillen groter omdat het in wezen twee verschillende websites zijn, dus meer kans op fouten. Google communiceert over de fouten en obstakels op je website wanneer je de mobiele versie hebt aangemeld in Search Console, goed in de gaten houden dus!

We helpen je graag!

Er is een opvallende verschuiving te zien van desktop naar mobiel verkeer in bijna elke branche. Een goed werkende mobiele website is dus belangrijker dan ooit! Hierbij is het vooral belangrijk om de tijd te nemen om de mobiele versie van je website te evalueren. Benieuwd hoe je dit het beste kan evalueren én hoe je controleert hoe je er nu voorstaat? We geven je graag advies, neem contact met ons op!

Vragen over mobile-first indexing?

Vraag het Estee