15/12/2015

Mobile-first
door Google

De afgelopen jaren zijn er een aantal grote wijzigingen geweest in de zoekresultaten van Google. Eén daarvan is de voorrang die mobiel vriendelijke websites hebben gekregen.

VAN VOORRANG VOOR MOBIEL VRIENDELIJKE WEBSITES NAAR MOBILE-FIRST

Sinds 21 april 2015 heeft Google mobiel vriendelijke websites voorrang gegeven in de zoekresultaten. Momenteel is Google aan het testen met een mobile-first index. Ik leg in mijn blog uit wat de status was in 2015, wat mobile-first inhoudt en wat dit voor gevolgen heeft.

2015: VOORRANG VOOR MOBIEL VRIENDELIJKE WEBSITES

Wanneer het gaat om het zoekgedrag op mobiele apparaten wil Google ervoor zorgen dat gebruikers de meest relevante en nieuwste zoekresultaten te zien krijgen, ongeacht of de informatie op mobiele apparaten goed zichtbaar is of niet. Dit kwam altijd naar voren uit verklaringen van Google.

Aangezien tegenwoordig meer mensen met mobiele apparaten toegang hebben tot het internet, moesten de algoritmes van Google aangepast worden. In het verleden zijn er updates geweest om te verzekeren of een website mobiel vriendelijk is op de meest gangbare mobiele apparaten. Google heeft het daarnaast ook makkelijker gemaakt voor hun gebruikers om het verschil te zien tussen mobiel vriendelijke websites en niet mobiel vriendelijke websites. (Update: het label wat hiervoor gebruikt werd, is inmiddels weer weggehaald.)

WAT IS ER VERANDERD?

Op donderdag 26 februari 2015 kondigde Google aan dat er twee belangrijke veranderingen aankwamen om gebruikers te helpen met mobiel vriendelijke content:

MEER MOBIEL VRIENDELIJKE WEBSITES IN DE ZOEKRESULTATEN

De belangrijkste wijziging die ongetwijfeld ook een impact heeft gehad op jouw branche is dat Google meer mobiel vriendelijke websites ging tonen in de zoekresultaten. Was het voorheen nog zo dat Google dit alleen maar toonde in de vorm van een icoontje of met de tekst “Mobiel beschikbaar” vanaf 21 april 2015 is Google dus in de zoekresultaten voorkeur gaan geven aan mobiel vriendelijke websites. Deze update werd vanaf 21 april 2015 uitgerold in alle landen en voor alle talen. Het doel van Google is mobiele gebruikers consequent relevante en kwalitatief goede resultaten te tonen.

Google helpt websites te testen op mobielvriendelijkheid middels deze link https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.

2016/2017: MOBILE-FIRST

Vanaf 2017 zullen de zoekresultaten in Google weergegeven worden gebaseerd op het mobile-first principe. Dit houdt in dat Google websites die responsive zijn, en waarvan de content dus niet verschilt op desktop en mobiel, voorrang geven in de zoekresultaten. De mobiele versie wordt hierbij leading. Het is dus van belang dat je mobiele versie bijvoorbeeld evenveel content laat zien en evenveel backlinks ontvangt. Het grootste verschil met de wijziging in 2015 is dat mobiel leidend wordt i.p.v. de desktop versie die daarnaast ook mobiel vriendelijk is. Wanneer je website niet aan bovenstaande voldoet, heeft dat ook invloed op je zichtbaarheid in de desktop zoekresultaten.

EN NU? WAT MOET IK DOEN?

Wanneer je website mobiel vriendelijk is hoef je niet direct actie te ondernemen gezien het feit dat je al klaar bent voor de aankomende update. Mocht je nog géén mobiel vriendelijke website hebben is het slim om de overweging te nemen om je website mobiel vriendelijk te maken. Mobiele vriendelijke websites krijgen, sinds de update in 2015, een boost in de zoekresultaten.
Ik zou je adviseren om dan te kiezen voor een responsive design (een website die zich aanpast aan het apparaat) aangezien Google aparte mobiele websites minder vaak opneemt in de zoekresultaten. Dit komt doordat er verschil in content is tussen de desktop en mobiele variant.
Ik denk dat een aantal verouderde websites moeten overwegen over te stappen naar een responsive website. Alle websites bij Laméco worden vanzelfsprekend responsive ontworpen en gebouwd.

Mocht je nog vragen hebben of kan ik je helpen met jouw website te beoordelen? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie?

Neem contact op