16/10/2017

Ken je positie
in Googles organische zoekresultaten

Om resultaat te behalen met je website, moet je zichtbaar zijn op de eerste pagina van Google. In de online marketing branche gaat zelfs een grapje rond dat je het beste een lijk kunt verstoppen op pagina 2 van Google omdat daar nooit iemand komt. 

Hoe controleer je nou je positie in Google? Door elke week op je gewenste zoekwoorden te zoeken? Nee, dat is veel te veel werk voor een drukke online marketeer en dan krijg je nooit hetzelfde resultaat. Gelukkig heeft Search Console een functie waarmee dit voor jouw organisatie in één oogopslag duidelijk is.

De handige functie van Search Console

Search Console is een webmaster tool van Google. Het wordt gebruikt om de indexering in Google van websites te managen. In Search Console kan je onder andere zien of er pagina’s zijn die niet gecrawld kunnen worden of dat er fouten staan in de robots.txt. Naast deze technische zaken heeft Search Console nog een handige tool: de Zoekanalyse.

Met de Zoekanalyse kun je de zoekopdrachten zien die bezoekers hebben gebruikt om op jouw website te belanden. Per zoekopdracht kan je het aantal klikken, vertoningen, de CTR én de positie in Googles organische resultaten zien. Daar bovenop kunnen al deze gegevens nog gefilterd worden op pagina’s, landen, apparaten, zoektype en datums.

Positie in Google

Een andere positie in Google dan Search Console aangeeft

Het kan goed zijn dat de positie die Search Console aangeeft anders is dan de positie die je zelf ziet als je zoekt op jouw zoekwoorden. Dit komt omdat de zoekresultaten voor iedereen anders zijn. Dit kan komen door geografische verschillen of bijvoorbeeld verschil in interesses. Het is daarom ook zinloos om op eigen zoekwoorden te zoeken, omdat de positie in Google altijd anders is bij jouw gebruikers dan bij jezelf.

Een handige online marketingtool

Kortgezegd, is de zoekanalyse functie van Search Console een ontzettend handige tool voor online marketeers. Je krijgt meer inzicht in de gemiddelde posities van jouw zoekwoorden of pagina's waardoor campagnes veel nauwkeuriger kunnen worden bijgehouden en geanalyseerd. Daarnaast kan de zoekanalyse ook nieuwe inzichten geven over het zoekgedrag van potentiele klanten. Het behalen van een betere positie in Google wordt makkelijker. Tenminste, als je goed begrijpt hoe je de zoekanalyse tool kan toepassen op jouw online marketingcampagnes.

Meer weten over jouw organische posities?

Vraag het Luc