09/04/2018

Google Mijn Bedrijf
Wat kun je ermee?

Google Mijn Bedrijf

De laatste tijd heeft Google veel toegevoegd aan de Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Waar je voorheen alleen je primaire bedrijfsgegevens kon tonen zoals je adres en openingstijden, kun je nu gebruik maken van veel meer mogelijkheden. En dat kan zeker leiden tot positieve resultaten in bijvoorbeeld de doorklikratio!

Google Posts

Doel

Met Google Posts kun je je GMB vermelding uitbreiden met extra relevante content. Dit heeft twee belangrijke doelen:

  1. Google ziet dat je nieuws deelt waardoor je vernieuwend bent en interessant bent voor Google om je te vertonen.
  2. De bezoeker ziet meer relevante content en je bedrijf neemt een groter deel van de zoekresultaten in beslag waardoor de CTR toeneemt.

 

Hoe in te zetten

Via Google Posts kun je veel verschillende zaken delen. Zo kun je alleen een afbeelding met tekst delen, maar je kan hier ook een evenement van maken of een knop aan toevoegen. Door er een evenement van te maken kun je een start- en einddatum toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld een evenement delen waarbij mensen zich direct kunnen aanmelden. Of wanneer je uitverkoop hebt in je webshop kun je deze actie delen.

Maar ook interessante blogartikelen kun je delen door er een “Meer informatie”-button aan toe te voegen.

Gebruik

Je kunt gebruik maken van Posts door in te loggen in Google Mijn Bedrijf en links in het menu op Posts te klikken. Hier kun je je post vormgeven en een tekst toevoegen van 100-300 woorden. Er is ook een inhoudsbeleid zodat de gedeelde content ook echt meerwaarde heeft voor een gebruiker. Een post blijft 7 dagen zichtbaar, hierna zal deze automatisch verdwijnen.

TIP: maak gebruik van de Campaign URL Builder om het bezoek via je post in Analytics te analyseren.

URL’s voor lokale bedrijven

Doel

Met deze uitbreiding van GMB kun je extra links toevoegen aan je vermelding. Zo kun je bezoekers direct doorsturen naar de meest relevante pagina’s van jouw website.

Hoe in te zetten

Welke URL’s en hoeveel URL’s je kunt gebruiken is afhankelijk van het type bedrijf. Vooral voor restaurants is deze uitbreiding interessant. Zo kan een restaurant URL’s toevoegen voor:

  • Het maken van een afspraak
  • Het plaatsen van een bestelling
  • Het reserveren van een tafel
  • Het bekijken van het menu

De optie voor het maken van een afspraak kan natuurlijk ook ingezet worden voor andere type bedrijven die werken op afspraak.

Gebruik

Om de URL’s in te stellen in jouw GMB omgeving klik je links in het menu op Informatie. Hierna zie je al je bedrijfsgegevens inclusief de URL van je website. Hieronder zie je de extra mogelijkheden voor jouw website.

Vragen en antwoorden

Doel

Een van de laatste updates in GMB waarbij mensen de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen of te beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers al snel antwoord krijgen zonder dat ze daar zelf veel moeite voor moeten doen.

Hoe in te zetten

Je kunt natuurlijk afwachten tot bezoekers vragen gaan stellen, maar je zou zelf ook al de meest voorkomende vragen kunnen beantwoorden. Bijvoorbeeld of er voldoende parkeergelegenheid is, of er speciale openingstijden zijn, of standaardvragen over producten/diensten.

Gebruik

Wanneer je als eigenaar van een vermelding zelf vragen wil stellen, kan dit gewoon aan de “voorkant”, dus bij je eigen vermelding in Google. Zorg er wel voor dat je bent ingelogd met hetzelfde e-mailadres als van de vermelding. Hierdoor komt er “(eigenaar)” bij te staan.

Meer weten over een optimale Google Mijn Bedrijf vermelding?

Vraag het Inge