26/09/2017

Stap 2: Google Ad Grants
Gratis adverteren op Google

Google Ad Grants

Deze blog is een vervolg op de blog 'Stap 1: Google for Non Profits' welke we eerder publiceerden. LET OP: vanaf 1 januari zullen de voorwaarden wijzigingen. Je leest de update hier.

Wanneer de aanvraag voor een Non-Profit account is goedgekeurd, kan het gratis adverteren via Google Ad Grants beginnen. Nadat je bent aangemeld krijg je als stichting gratis een maandbudget van bijna €10.000 bij Google Ad Grants, wat hetzelfde is als Google AdWords. Wel zitten er enkele restricties aan het gebruik van dit budget en de mogelijkheden.

Een Google Ad Grants account opzetten

Om te kunnen starten met Google Ad Grants, dient er een nieuw AdWords account te worden aangemaakt. Om ervoor te zorgen dat je account wordt goedgekeurd, is het belangrijk dat de juiste instellingen worden gekozen.

  • BELANGRIJK: Kies als valuta voor US Dollar, anders wordt je aanvraag voor een Ad Grants account niet goedgekeurd.
    Kies hierna voor “Een nieuw account maken”.
     
  • Om goedkeuring te krijgen voor je nieuwe Ad Grants account moet je minstens één actieve campagne opzetten. Hierbij kan alleen gebruik worden gemaakt van handmatige biedingen en mag het maximale bod niet hoger dan $2,- zijn. Verwijder ook het vinkje uit het selectievakje naast “Inclusief zoekpartners”. Hierna kunnen advertenties worden opgezet zoals in een normaal account.

    Google maakt gebruik van de Ad Grants-kwaliteitsfilter, het is daarom belangrijk dat de advertenties van goede kwaliteit zijn. Dit betekent dat advertenties moeten voldoen aan dezelfde kwaliteit als advertenties van betalende adverteerders. Voldoet een advertentie daar niet aan, dan doet deze niet mee aan de veiling en is je website niet zichtbaar tussen de betaalde zoekresultaten.
     
  • De volgende stap is het toevoegen van facturatiegegevens.
    BELANGRIJK: Vul deze niet in. Wanneer er facturatiegegevens bekend zijn bij Google zullen alle gemaakte kosten in rekening gebracht worden.
     
  • Nu je account is aangemaakt kun je deze indienen ter goedkeuring in je Google Non Profit omgeving.

Beperkingen van Google Ad Grants

Naast dat je van Google gratis een flink budget krijgt zijn er wel beperkingen aan het gratis adverteren. Er zijn bepaalde functionaliteiten waar je geen gebruik van kunt maken en zaken waar je rekening mee moet houden om je account live te houden.

  • Je kunt alleen gebruik maken van search campagnes. Het is daarom niet mogelijk om te adverteren in het display netwerk met banners.
  • Je advertenties worden altijd weergegeven onder de betalende adverteerders.
  • Je moet minimaal 1 keer per maand inloggen.
  • Je moet minimaal 1 keer per 90 dagen een wijziging aanbrengen in je account. Dit kan zijn door nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe te voegen of wijzigingen aan te brengen in een advertentietekst of zoekwoord. Het is dus al voldoende om één zoekwoordbieding aan te passen.
  • Je mag op je website geen AdSense advertenties hebben staan.
  • Je mag alleen producten of diensten promoten waarvan de opbrengsten voor 100% ten goede komen aan de stichting.

Officieel mogen advertenties maar aan één domein gekoppeld worden, het is echter mogelijk om een aanvraag te doen bij Google om gebruik te mogen maken van meerdere domeinen. Hiervoor moet je wel een onderbouwing hebben waarom je dit wil. 

Ook gratis adverteren?

Heb jij een stichting met een SBBI of ANBI status? Dan kom jij wellicht ook in aanmerking voor het gratis AdWords budget. Wil je meer weten of heb je hulp nodig met het opzetten van je eerste campagnes? Neem dan contact op!

Meer weten over Google Ad Grants?

Vraag het Inge