04/02/2020

Friends of Search 2020

Laméco is dit jaar weer bij Friends of Search geweest. Friends of Search is een van de grootste evenementen op het gebied van search. Onze collega’s Daemian en Rik hebben aan verschillende lezingen en cases over SEA en SEO deelgenomen. In deze blog lees je de hoogtepunten van dit prachtige evenement.

Adverteren kun je automatiseren

Als ons een ding is opgevallen tijdens Friends of Search is dat alles op het gebied van SEA geautomatiseerd wordt. In bijna elke lezing over SEA was “smart bidding” dan ook een van de meest belangrijke punten. In Google Ads zie je dit super goed terug in bijna alle aspecten van het programma. Gebaseerd op data kan Google elke campagne optimaliseren. Bijvoorbeeld kan je automatiseren op lage kosten, veel klikken of meer conversies. Google Ads kan automatisch zoekwoorden toevoegen, bieden, doelgroepen toevoegen en nog veel meer. Automatiseren brengt veel risico’s en kansen met zich mee en daarom is het belangrijk om hier niet zomaar mee te starten. 

Doordat er steeds meer geautomatiseerd wordt, krijgen online marketeers nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld is het een grote uitdaging om grip op de campagnes te houden. Houdt altijd goed in de gaten wat Google met je budget doet en geef niet alles uit handen. Natuurlijk brengt automatiseren ook veel voordelen met zich mee. Doordat veel simpele werkzaamheden automatisch gaan heeft de marketeer meer tijd over om diep de statistieken in te duiken. Een marketeer mag en moet steeds meer op strategisch niveau gaan denken doordat er tijd overblijft die eerst in simpele taken gestoken werd. 

Offline combineren met online

Bedrijven willen op alle kanalen hun klanten bereiken. Bijvoorbeeld heeft een modemerk een webshop maar ook fysieke winkels. Google heeft een nieuwe functionaliteit op de markt gebracht die het mogelijk maakt om fysieke winkelbezoeken te meten! Dit is voor online marketeers een grote doorbraak. We kunnen nu namelijk zien of mensen die wij online benaderen ook echt terugkomen in de winkel. Waar online marketing altijd al uitblonk doordat het beter te meten is dan traditionele marketing kan de industrie nu weer een stap verder gaan. 

Technische SEO

Friends of Search heeft ons geleerd dat technische SEO van veel meer factoren afhangt dat je in eerste instantie zou denken. Een vernieuwing aan deze factoren is het principe “Mobile-First” dat Google heeft uitgerold. Mobile-first houdt in dat Google eerst de mobiele site controleert en vervolgens kijkt of de site aangepast wordt voor desktop. We zien dan ook terug dat de pagespeed van de website erg belangrijk is, bijvoorbeeld heeft pagespeed heel veel impact op de positie in Google. Daarnaast zien we ook dat de advertenties beter presteren als de pagespeed goed is. In andere woorden is het belangrijk dat als je gaat adverteren, je dit doet voor een technisch goede website. Hieruit blijkt maar weer dat online marketing en development dicht bij elkaar liggen.  

Meer weten over de nieuwste ontwikkelingen?

Vraag het Rik