06/02/2019

Friends of Search 2019
of Friends of Voice?

Friends of Search 2019

Vandaag was Laméco aanwezig bij Friends of Search 2019, het grootste search congres van Nederland. Of moeten we zeggen Friends of Voice? Inge en Frank hebben verschillende sessies bijgewoond en één ding is duidelijk “voice” komt eraan en is al verder ontwikkeld dan je zou denken. In deze blog lees je 5 tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

1. Bereid jezelf voor op voice

Op dit moment zijn er wereldwijd 1 miljard mobile devices met Google Assistant geinstalleerd (voor de beeldvorming er zijn 5 miljard mobile devices wereldwijd dus dat is al 20%!). De meeste gebruikers gebruiken een assistant op een “natuurlijke” manier en dat is ook direct het grote verschil met optimaliseren voor de zoekmachine zoals je dat op dit moment gewend bent. In plaats van zoekopdrachten als “weer Eindhoven” wordt er natuurlijk gesproken tegen de assistant. Dan wordt het “wat voor weer wordt het morgen?”. De Google Assistant weet jouw locatie, haalt de data op van relevante websites en toont je het weer in Eindhoven. Onze tip: Ga aan de slag met je content! Denk aan vragen als wat, hoe, wanneer, etc. Dus laat zoekwoorden meer los en verwerk vragen en antwoorden in blogs en FAQ pagina's. Zo zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op voice searches.

2. Maak je merk gereed voor spraak assistants

Wist je dat Google Assistant al door vele merken wordt gebruikt? Denk aan Rabobank, Albert Heijn en Post.nl. Hoe werkt dit? Naast de standaard Google Assistant, kan het systeem samenwerken met apps van derden. In de Nederlandse assistant kun je commando's geven als "Praat met...". Wanneer je bijvoorbeeld "Praat met PostNL" inspreekt wordt je gekoppeld aan de PostNL app. Op deze manier kun je commando's vragen welke zijn gemaakt door PostNL. Zoals je hieronder kunt zien kun je vragen waar bijvoorbeeld je pakketje is. Je kunt met platform Google actions ook zelf acties maken die worden ondersteund door Google Assistant. Dit is natuurlijk niet voor ieder merk en/of bedrijf van toepassing, maar denk eens na hoe jij jouw merk hiervoor kunt klaarstomen. Vanzelfsprekend denken wij hier graag mee over na.

3. Positie 1 in Google wordt de enige positie

Google Assistant haalt informatie op van websites, platformen en actions van derden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste informatie uit positie 1 in Google wordt gehaald. Daarnaast wordt veel informatie gehaald uit rich snippets. Dit zijn grotere zoekresultaten die Google opbouwt dankzij gestructureerde data van je website. Wederom, zorg dus voor relevante content, structured data en een goede positie in de zoekresultaten.

4. Koppel met andere systemen

Naast simpele antwoorden kun je assistants als Google koppelen aan andere systemen. Zo kan het systeem afspraken maken, bellen, herinneringen toevoegen en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos! In de komende periode zullen er steeds meer apparaten, systemen gekoppeld worden met assistants. Zorg ervoor dat je ook hierin voorop blijft lopen.

5. SEO is niet dood!

Er wordt vaak gedacht dat SEO aan het einde van zijn latijn is. Dat is niet het geval, sterker nog het verandert en er liggen heel veel nieuwe kansen! Op dit moment kijken zoekmachines nog naar zoekwoorden maar steeds meer zal er gekeken worden naar data. Met behulp van machine learning en artifical intelligence zal spraak steeds meer een natuurlijk gesprek worden met de gebruiker. Optimaliseer je website voor de zoekmachine en voor spraak!

Meer weten over Friends of Search?

Vraag het Frank