08/02/2018

5 tips n.a.v.
Friends of Search 2018

Friends of Search 2018

Op 8 februari was Laméco aanwezig bij Friends of Search 2018. Op deze “best of” editie kwamen de meest gewaardeerde sprekers van de afgelopen jaren hun bevindingen voor 2018 delen. En deze hele dag had één samenhang: technische SEO is een must! Maar wat betekent dit concreet en met welke punten moet je volgens ons aan de slag gaan in 2018?

1. Structured data

Google heeft eigenlijk altijd gekeken naar zoekwoorden. Dit werd als belangrijkste factor gebruikt om te bepalen waarover een website gaat. Vanaf dit moment zal Google meer gaan kijken naar data en de onderlinge verbanden. Deze data noemen we structured data. Door deze structured data worden websites data bronnen voor ‘machine systems’. En dit kan gebruikt worden op veel verschillende manieren.

Allereerst snapt Google je gegevens beter en kan de zoekmachine hierdoor relevantere resultaten tonen aan de bezoeker. Wat natuurlijk goed is voor je positie in de zoekresultaten. Maar naast dit meest bekende voordeel, zijn er nog meer zaken die jou kunnen helpen om meer klanten aan te trekken.

2. Mobile First indexing

Ook kwam tijdens Friends of Search mobile first tijdens veel presentaties terug. De rode draad is vooral dat je ervoor moet zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Vooralsnog lijkt het er op dat je niet bang hoeft te zijn voor de Mobile First index wanneer je website responsive is. Gary Illyes gaf tijdens de Q&A aan dat Google op dit moment met een aantal websites de Mobile First index aan het testen is. Hij kon niet bevestigen wanneer Mobile First index wordt uitgerold en of het uberhaupt volledig wordt uitgerold. We houden je hier uiteraard van op de hoogte. 

3. Snelheid

Snelheid is van cruciaal belang om de zoekmachine en je bezoeker tevreden te stellen. Hoe sneller je website is, hoe sneller Google je website kan crawlen wat als gevolg heeft dat je pagina’s sneller geïndexeerd worden.

Je kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren ervoor zorgen dat je website sneller wordt. Een aantal belangrijke aspecten zijn:

  • Grotere server
  • Rekening houden met het formaat van geüploade afbeeldingen en video’s
  • Techniek van je website

4. Bots

Veel gehoord deze dag zijn de chatbots. Door machine learning worden chatbots steeds slimmer waardoor het lijkt dat je praat met een echt persoon. Chatbots kunnen geintegreerd worden in verschillende stappen van de customer journey. Zo kun je de orienterende bezoekers helpen met het vinden van de juiste informatie over je producten of diensten. Wanneer ze klant zijn kan de chatbot dienen als customer service.

Maar een chatbot moet natuurlijk wel elke vraag kunnen beantwoorden die gesteld wordt. Dit gebeurt deels door machine learning, maar daarnaast is het belangrijk dat een chatbot alle informatie kan halen van jouw website. En hier komt structured data weer om de hoek kijken. Door in de code aan te geven wat elk onderdeel van jouw website is, weet een chatbot precies hoe jouw producten of diensten werken, wat deze kosten, wat de levertijd is, enz.

5. Content, zoekwoorden en jouw doelgroep

Als laatste was een belangrijk punt dat we meekregen dat er niet gegeneraliseerd kan worden. Hiermee bedoelen we dat het heel erg branche afhankelijk is wat een bezoeker wil zien en wat de rankingfactoren zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen uit gaat van het zoekwoordenonderzoek. Ga goed na wat een woord nu echt betekent. Dit is afhankelijk van je device en locatie. Wanneer je bijvoorbeeld een film zoekt op een desktop krijg je eerder een omschrijving van de film te zien, wanneer je gaat zoeken op je mobiel zie je de aanvangstijden van die film bij een bioscoop in de buurt. Denk dus goed na hoe jouw potentiele klanten zoeken.

Meer weten over Friends of Search?

Vraag het Frank