26/11/2018

De tijdlijn van
Simac Document Solutions

Een intensieve samenwerking die heeft geleid tot goede resultaten, zowel in vindbaarheid, een prettige samenwerking en in leads.

In 2016 kwam Simac Document Solutions bij ons terecht met de uitdaging of wij Simac konden helpen om meer omzet uit online te halen. Simac Document Solutions is actief in document- en factuurverwerking. Als onderdeel van de holding Simac Techniek NV wordt de passie voor techniek naar buiten gebracht. Maar ook de kenmerkende cultuur van een familiebedrijf is sterk aanwezig bij Simac.

Deze blog is geschreven door Inge, ik ben online marketeer bij Laméco. Lees in deze blog de tijdlijn en hoe jij als organisatie online marketing effectief kan inzetten.

Kick off online marketing

In december 2016 vond de kick off plaats in Ede. Tijdens deze kennismaking/brainstorm kwamen we meer te weten over de diensten die Simac Document Solutions levert. Deze input heb ik gebruikt voor de eerste versie van de sitemap en het zoekwoordenonderzoek. Dat deze niet in beton gegoten is, blijkt wel uit het feit dat de sitemap vaak is geoptimaliseerd gedurende het traject. Bij Simac Document Solutions zijn we begonnen met te focussen op het onderwerp "Purchase to pay" aangezien de opdrachtgever hier het eerste resultaat wilde boeken.

De kick-off is een belangrijk onderdeel in het online marketing traject aangezien we tijdens deze meeting zoveel mogelijk te weten willen komen over onze opdrachtgever. Op basis van deze gegevens maken we een sitemap en zoekwoordenonderzoek. Hoe beter we jouw business begrijpen des te beter we kunnen meedenken. Vervolgens starten we met een focus onderwerp zodat je zo snel mogelijk het effect van online marketing merkt.

Start optimaliseren en adverteren

De volgende stap was de geschreven teksten optimaliseren. Tijdens deze periode heb ik veel overleg gehad met Marianne en Michelle om de diensten nog beter te leren kennen. Tijdens de eerste maanden van de samenwerking schreef Simac de teksten en was Laméco verantwoordelijk voor de zoekmachine optimalisatie van de teksten. Omdat Simac zelf ook “slimmer” wilde worden op online marketing gebied hebben we hier langzaamaan een verandering in doorgevoerd. Eerst hebben we aangegeven wat we optimaliseerden en daarna hebben we tips gegeven over wat er beter kon. 

Na het optimaliseren van de teksten zijn we gestart met een branding en purchase to pay campagne in AdWords. De branding campagne was een bewuste keuze omdat concurrenten adverteren op "document solutions". Die concurrenten kwamen dus altijd boven het organische (niet betaalde) zoekresultaat van Simac. Gelukkig is de klikprijs voor Simac heel laag omdat de match op dit zoekwoord heel groot is. Daarnaast hebben wij ons gespitst op zoektermen rondom purchase to pay. Enkele maanden na de start merkte Simac Document Solutions al verschil in het aantal leads welke via de website binnenkwamen.

In de vervolgstap is het voor mij als online marketeer belangrijk om een samenwerking op te zetten met onze opdrachtgever. Aangezien de zoekmachines kwalitatief goede content erg belangrijk vinden, is het van belang dat teksten zowel inhoudelijk als qua zoekmachineoptimalisatie kloppen. Om deze reden schrijven wij teksten samen met de opdrachtgever (of eventueel een tekstschrijver wanneer er bij de opdrachtgever geen kennis of tijd is). In dit geval heeft Simac Document Solutions zelf de teksten geschreven en hebben wij deze geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Zo zorgen we voor goede inhoud en voldoen de teksten aan de regels van de zoekmachine. De ervaring leert dat dit op den duur steeds effectiever verloopt. Daarnaast gaan wij altijd direct aan de slag met gerichte campagnes op het onderwerp of merk, zodat we zo snel mogelijk resultaat kunnen laten zien.

 

Tip! Evenementencampagne

Eens per jaar neemt Simac deel aan het Factuurcongres. Tijdens dit congres kunnen bezoekers meer te weten komen over factuurautomatisering en betaaloplossingen. Om meer bekendheid te creëren van de aanwezigheid van Simac op dit congres zijn we hierop gaan adverteren. Wanneer iemand zoekt op “factuurcongres” in de weken voor het evenement, zal Simac bovenaan de zoekresultaten getoond worden. De evenementencampagne rondom het Factuurcongres heeft voor veel vertoningen en klikken gezorgd. In een periode van een maand werd de campagne ca. 800 keer vertoond en werden er meer dan 100 bezoekers naar de website doorgestuurd. Deze campagne heeft voor extra naamsbekendheid gezorgd en meer bezoeken aan de stand waardoor er interessante afspraken zijn gemaakt met eventuele nieuwe klanten.

De afgelopen jaren heb ik vaak kortlopende campagnes op beurzen en evenementen ingericht. Op deze manier kunnen we met respectievelijk lage kosten veel bereik creëren. Daarnaast kunnen deze campagnes vaak jaarlijks herhaald worden.

Marianne in 't Veld
Marianne in 't Veld

Marketing communications executive bij Simac Document Solutions

Al vanaf het eerste begin, dus alweer twee jaar, werk ik samen met Frank en Inge van Laméco. Het ontwikkelen van de sitemap, een goede menustructuur, het verkrijgen van informatie voor het creëren van goede content, het schrijven van SEO geoptimaliseerde pagina’s zelf… zeker in het begin was het echt een hele klus!

Toen er eenmaal een goede basis stond, hebben we gezamenlijk constant de processen geëvalueerd, steeds verder geoptimaliseerd, nieuwe content gemaakt en aanvullende online marketingactiviteiten opgepakt.

Door de intensieve samenwerking weten we goed wat we aan elkaar hebben; de lijntjes zijn kort en Inge weet altijd precies waar we mee bezig zijn. Door van tijd tot tijd gezamenlijk terug te blikken en nieuwe doelstellingen te bepalen houden we elkaar scherp en hebben en houden we goede focus.

Contentplanning

Een aantal keer per jaar evalueren we de statistieken en bespreken we de activiteiten en planning. Omdat we in de statistieken zagen dat vooral de teksten ervoor hebben gezorgd dat de resultaten stijgende waren, kozen we ervoor om verder te gaan met een contentplanning. Deze contentplanning biedt een duidelijk overzicht van alle nog te schrijven teksten. Dit heeft als gevolg een betere vindbaarheid in de niet betaalde zoekresultaten.

Als online marketeer heb ik maandelijks contact met onze opdrachtgever en een aantal keer per jaar evalueren we en bespreken we nieuwe kansen. Per opdrachtgever kan het verschillen welke kanalen en acties het meest effectief zijn. Ik weet altijd waar onze opdrachtgever mee bezig is en kan zo goed meedenken in nieuwe activiteiten op online gebied. Zo kan ik continu het beste advies geven en het meeste resultaat uit online halen.

Actielijst

Tijdens de evaluatie van juni 2018 hebben we de geschreven pagina's/nieuwsberichten geëvalueerd. A.d.h.v. de best presterende berichten hebben we de contentplanning verder uitgebreid. Ook was deze meeting de start van de actielijst. De goede ideeën die continu heen en weer werden gemaild, kregen hierdoor één centrale plek met concrete deadline. Zo konden we niks meer over het hoofd zien.

Tip! Eigen Featured Snippet

In Google is het tegenwoordig mogelijk om een featured snippet te krijgen. Een featured snippet is een zoekresultaat in Google dat antwoord geeft op een zoekopdracht. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid in de zoekresultaten wat resulteert in een hoger doorklikpercentage (en dus meer bezoekers). Door een heldere tekst en goede inspanningen op het gebied van SEO beschikt Simac Document Solutions al een tijdje over een featured snippet wanneer er wordt gezocht op “wat is purchase to pay”. Momenteel linken de eerste twee resultaten door naar de website van Simac. Het aantal sessies van deze pagina is gestegen met ruim 85% in een jaar tijd!

Ik vind het belangrijk om nieuwe ontwikkelingen direct in de dagelijkse praktijk toe te passen. Daarom heb ik mij in het geval van Simac gefocust op de featured snippet voor deze pagina. Bij andere opdrachtgevers pas ik dit ook toe bij bijvoorbeeld FAQ pagina's of blogs.

Michelle Tijsterman
Michelle Tijsterman

Inside sales & marketing representative bij Simac Document Solutions

Onze samenwerking vind ik leerzaam.

Leerzaam op online marketing vlak. Marketing heb ik op mijn eigen manier, vanuit een grafische achtergrond, ‘eigen gemaakt’ maar ik wist ook dat er nog veel te leren was voor mij. Een paar jaar geleden dacht ik dat online marketing veel duiken (en voor mij vooral zwemmen) zou zijn in cijfers maar valt dat me eigenlijk best wel mee. De expertise, kennis en pro-actieve houding van Inge (en Frank) stimuleert om steeds een stapje verder te gaan en iets nieuws te leren.

En leerzaam door de leuke samenwerking. Ik ben behoorlijk nieuwsgierig aangelegd en als ik iets niet weet of snap dan vraag ik het. Ondertussen ken ik, voor mijn gevoel, bijna heel Laméco. Het telefoonnummer zit zelfs met een briefje aan mijn computerscherm geplakt… Door te vragen kom je verder en wat ik erg waardeer van Inge, Kevin, Julia, Frank en de andere collega’s van Laméco is dat iedereen de tijd neemt om vragen te beantwoorden (via mail of telefoon), iets uit te zoeken als dat nodig is en dit duidelijk terug te koppelen. Het gevoel dat je kennis deelt met elkaar.

Werken op locatie

In september 2018 heb ik gewerkt op locatie bij Simac in Ede. Dit bood een goede kans voor een uitgebreider overleg waarin we dieper in de statistieken en actiepunten konden duiken. Een leuk overleg waarbij we ook van start zijn gegaan met nieuwe online marketing activiteiten. Zo zijn we gestart met display advertising in AdWords en LinkedIn om meer bekendheid te krijgen binnen de automotive branche. Om ook dit zo efficient mogelijk in te zetten heb ik Michelle en Marianne een uitleg gegeven over LinkedIn advertising zodat zij dit gedeelte zelf konden oppakken. Ik heb daarna de display campagne opgezet in Google AdWords.

Bij Laméco werken we voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers, maar ik vind het belangrijk en leuk om een goede samenwerking op te zetten met onze opdrachtgevers. Aangezien het online succes van onze opdrachtgever vooropstaat zijn we heel flexibel. Daarom werk ik bij diverse opdrachtgevers op locatie zodat we snel kunnen sparren en zaken kunnen afstemmen. Vanzelfsprekend is dit helemaal aan de opdrachtgever. Het maakt voor ons niet uit of we werken vanuit ons kantoor of op locatie.

Google Analytics training

Vanuit verschillende Simac bedrijven kwam de vraag of we meer konden uitleggen over de werking van Google Analytics. Tijdens het maandelijkse website overleg met alle Simac bedrijven was het tijd voor een Google Analytics training. Gedurende een uur hebben we alle basismogelijkheden van Analytics uitgelegd. Simac Document Solutions was hier ook bij aanwezig en op deze manier kunnen we nog effectiever samenwerken.

De online wereld verandert continu en er zijn steeds meer mogelijkheden op het gebied van online. Sommige opdrachtgevers van ons vinden het interessant om meer te weten van bepaalde onderdelen zodat ze zelf meer inzicht hebben of online beter kunnen toepassen. Daarom geef ik steeds vaker trainingen of persoonlijke uitleg over bijvoorbeeld Google Analytics.

+50%

Paginaweergaven in 6 maanden*

+280%

Conversies in 1 jaar*

+500%

Klanten via de website*

*Deze mooie ronde cijfers zijn natuurlijk niet exact. Maar wij vinden privacy van onze klanten belangrijk en hebben het daarom afgerond. Dit is het normale verloop dat je ziet bij een online marketing traject: meer bezoekers > meer aanvragen > betere kwaliteit aanvragen.

Inge Pullens
Inge Pullens

Online marketeer bij Laméco

Als ik terugkijk op de afgelopen 2 jaar hebben we samen veel bereikt. Dit komt vooral door de goede samenwerking waardoor we precies weten wat we aan elkaar hebben. 

Een online marketing traject is eigenlijk nooit klaar. Uitbreiden en optimaliseren is natuurlijk een doorlopend traject. Ik kijk er dan ook naar uit om de komende tijd weer alle nieuwe ideeën uit te gaan voeren voor nog meer resultaat!

Benieuwd hoe we ook voor jou meer online resultaat kunnen behalen?

Neem contact op met Inge