De nieuwe functies van
de vernieuwde Google AdWords interface

Als je gebruik maakt van Google AdWords, dan heb je het misschien al wel gemerkt. Er is een nieuwe interface waar we allemaal gebruik van zullen gaan maken. Voor vrijwel iedereen is de vernieuwde interface al te gebruiken, maar de optie om terug te gaan naar de “oude versie” blijft voorlopig nog bestaan. Hoe lang dat nog kan, is voor iedereen onduidelijk.

Behalve het uiterlijk van de interface dat volledig vernieuwd is, zijn er ook een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd in de vorm van een dashboard. Hieronder vind je een aantal opvallende nieuwe functies van AdWords waar je alleen met de nieuwe interface van gebruik kunt maken.

De nieuwe functies

Allereerst is het even zoeken waar je alles terug kan vinden. Zo wordt het menu niet meer horizontaal weergegeven maar verticaal. Ook zijn er een aantal nieuwe functies te zien.

De overzichtspagina

De overzichtspagina wordt weergegeven wanneer je op je accountnaam klikt. Op de overzichtspagina kan je direct allerlei prestatie inzichten zien op accountniveau en campagne niveau. Alle prestaties worden op een visuele manier weergegeven. Je kunt nu dus snel een goed beeld krijgen van de prestaties van jouw AdWords campagnes. Je ziet de grootste wijzigingen in het aantal klikken en kosten. Ook zijn de belangrijkste zoektermen te zien, het apparaatgebruik en de dagen en tijdstippen waarop jouw campagnes het beste hebben gepresteerd.

Bodaanpassingen voor oproepen

In de nieuwe AdWords interface kan je nu ook bodaanpassingen doen voor oproepen. Je kunt per campagne aangeven of je meer of minder wil bieden voor de vertoning van je bel-extensie. Wanneer je dus meer oproepen wil stimuleren is dit een mooie nieuwe functionaliteit.

Dit is een onderdeel dat je kunt vinden onder ‘geavanceerde bodaanpassingen’. Momenteel is alleen deze optie mogelijk maar naar verwachting komen er nog andere bodaanpassingen.

Gezinsinkomen

De demografische gegevens van bezoekers zijn uitgebreid in de nieuwe interface. Vanaf nu kunnen de bezoekers ook verdeeld worden op gezinsinkomen. Daarnaast kan je nog steeds gebruik maken van geslacht en leeftijd. Deze drie eigenschappen van bezoekers kunnen ook worden gecombineerd om de huidige gebruikers beter te kunnen analyseren.

Inzicht in de veiling

De nieuwe versie van AdWords maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de veiling van advertentieposities. De optie ‘Inzicht in de veiling’ laat zien hoe jouw positionering in de zoekresultaten is ten opzichte van concurrenten. Je kan hier zelfs zien welke URL’s met jouw advertenties concurreren.

Promotie-extensie

Ook de extensies worden steeds verder uitgebreid. Het is nu mogelijk om gebruik te maken van promotie-extensies. Deze extensie is ideaal wanneer je vaak gebruik maakt van promoties en codes wilt delen via een advertentie. Nu hoef je geen tekens van je normale tekstadvertentie op te offeren maar wordt je promotie getoond onder de standaard tekst.

Promotie-extensie

AdWords wordt steeds beter

Er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen aan de nieuwe interface van Google AdWords. De gehele vernieuwing van de interface is met het doel om AdWords gebruiksvriendelijker te maken en om alle data beter te kunnen begrijpen. Ook werkt de interface sneller. Kortom, om AdWords makkelijker te maken voor jou.

Momenteel is de nieuwe interface nog een bèta-versie, maar hij is wel al beschikbaar voor het grootste deel van het publiek. Vind je het zelf nog moeilijk om te wennen aan de nieuwe interface? Je kunt momenteel nog switchen naar de oude, vertrouwde omgeving. Dit blijft echter niet het geval, dus we raden iedereen wel aan om nu al te bekijken waar je alles kunt vinden, zodat je alles weet te vinden wanneer je niet meer terug kan switchen. En anders helpen wij je natuurlijk graag verder!

Meer weten over de nieuwe interface?

Vraag het Luc