19/02/2020

Adverteren via Pinterest

adverteren-pinterest

Sinds 4 april 2019 is het mogelijk om ook via Pinterest te adverteren. Pinterest is een inspiratieplatform en functioneert als online prikbord. Gebruikers kunnen via hun persoonlijke account borden aanmaken waarop afbeeldingen gepind kunnen worden. 

Volgens het Nationaal Social Mediaonderzoek van Newcom Research waren er in 2019 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland. Dit was een toename van 18% ten opzichte van 2018. Ook het dagelijkse gebruik van Pinterest is in 2019 weer gegroeid met 25%. Deze gebruikers zijn allemaal op zoek naar inspiratie. Deze inspiratie wordt gezocht op verschillende gebieden zoals bijvoorbeeld interieur, reizen of recepten. Daarnaast zien gebruikers het platform als belangrijke informatiebron bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Waarom Pinterest?

Door als bedrijf op Pinterest te gaan adverteren krijg je de kans om vroegtijdig in de klantreis aanwezig te zijn. Zo kunnen inspirerende ideeën en producten uitgelicht worden bij de juiste doelgroep. Dit maakt het dan ook interessant om via Pinterest te adverteren. Zo kan de doelgroep in de consideratiefase al geprikkeld worden met jouw merk. Door advertenties op een goede manier in te zetten kan de doelgroep aangezet worden tot kopen.

Een andere reden waarom het interessant is om via Pinterest te adverteren, is omdat het goedkoper is dan via traditionele search. Door de lage competitie liggen de kosten veel lager. Ook ligt de intentie tot kopen bij de consument veel hoger bij Pinterest dan bij andere sociale mediakanalen. Dit maakt het dus zeker interessant om Pinterest bij de adverteerstrategie te betrekken.

Adverteer mogelijkheden

Via Pinterest kan stap voor stap een campagne gecreëerd worden. De eerste stap is het bepalen van een doel.
Pinterest kent drie doelen namelijk:

  • Verhogen van naamsbekendheid
  • Beïnvloeden van de overwegingen die een klant maakt
  • Verhogen van de online omzet

De keuze van het doel bepaald welk soort advertentie geselecteerd kan worden. Er zijn vier soorten advertenties deze staan hieronder kort beschreven:

Gesponsorde pins
Hier gaat het om de standaard pins. Deze zullen worden weergegeven op de tijdlijn van de doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten.

Gesponsorde videopins
Op Pinterest kunnen niet alleen stilstaande beelden geplaatst worden, maar ook video’s. Ook deze videopins kunnen gesponsord worden.

Gesponsorde app-pins
App-pins zorgen voor bekendheid en gebruik van de app onder de doelgroep op Pinterest. Deze pins maken het mogelijk om de app te ontdekken en te downloaden.

Gesponsorde carrousels
Dit is de laatste advertentiemogelijkheid. Door deze pin is het mogelijk om meerdere beelden aan de doelgroep te laten zien.

Targeting

De volgende stap is het instellen van de targeting. Via Pinterest zijn er verschillende soorten targeting mogelijk. Zo kan er getarged worden op de doelgroep van je bedrijf. De doelgroep kan verder opgesplitst worden in vier soorten:

  • Klanten van je bedrijf
  • Websitebezoekers
  • Mensen die eerder betrokken waren bij je pins
  • Vergelijkbare doelgroepen

Ook kan er targeting gedaan worden op interesse. De gesponsorde pins kunnen getoond worden aan mensen op basis van wat ze leuk vinden. Wanneer mensen in deze categorie aan het kijken zijn zal de gesponsorde pin zichtbaar zijn.

Boost online acties door gebruik te maken van targeting door middel van trefwoorden. Deze manier van targeting helpt mensen te bereiken die op zoek zijn naar een specifiek idee.

Mogelijkheden voor jouw bedrijf

Pinterest is aantoonbaar een interessant kanaal voor het genereren van merkbekendheid en meer website bezoeken. Weet je niet zeker of Pinterest iets kan betekenen voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op. Samen kunnen we kijken naar de mogelijkheden die Pinterest heeft te bieden voor jouw bedrijf. 

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van Pinterest?

Neem contact op