03/04/2018

301
Redirects

Het komt vaak voor dat pagina’s van een website worden aangepast en dat daardoor een gehele URL wordt veranderd. Het is natuurlijk heel goed wanneer je je website aanpast om te blijven groeien. Maar de zoekmachines (zoals Google en Bing) hebben je oude pagina’s geïndexeerd en zullen deze dan ook tonen in de zoekresultaten. Bezoekers krijgen dan een foutmelding (404) te zien en zullen direct afhaken. Dit is op een gemakkelijke manier op te lossen: 301 redirects. In dit artikel lees je meer over de werking en toepassing hiervan.

Wat is een 301 redirect?

Met een 301 redirect zorg je er dus voor dat je bezoekers op de juiste pagina uitkomen. Als de bezoekers op een 404 pagina uitkomen, landen ze niet op de pagina die ze zoeken en gaan ze waarschijnlijk terug naar Google voor een beter zoekresultaat, van de concurrent, in plaats van op jouw website verder zoeken naar de juiste pagina. Met deze vorm van redirecten zeg je als het ware dat pagina A te vinden is op pagina B. Dit zorgt ervoor dat bezoekers geen foutmelding krijgen maar automatisch worden doorverwezen naar pagina B. Naast het feit dat bezoekers nu niet meer afhaken, zorg je ervoor dat Google ook meteen alle opgebouwde linkwaarde verplaatst. Alle off-the-page waarde die is toegekend aan de oude pagina wordt overgedragen aan de nieuwe pagina. Je SEO-waarde verlies je dus hierdoor niet als je je content verplaatst van pagina A (waar de oorspronkelijke SEO historie op staat) naar pagina B, aangezien je bezoekers op een pagina uitkomen die overeenkomt met de verwachte pagina. En dit is iets wat je nodig hebt om hoog te scoren in de zoekresultaten!

 

Wanneer heb je een 301 nodig?

Een 301 redirect heb je dus nodig wanneer je URL is veranderd. Dit kan om verschillende redenen voorkomen:

  • Naamswijziging: De naam van je bedrijf is veranderd waardoor je ook een andere domeinnaam nodig hebt.
  • Structuur: Voor het gebruikersgemak is het belangrijk dat er geen overbodige lagen in een website te zien zijn. Bijvoorbeeld een standaard toevoeging van /home/ in een URL. Wanneer de website geoptimaliseerd wordt en dit wordt weggelaten, veranderen alle URL’s.
  • SEO optimalisatie: Wanneer je goed wilt (blijven) scoren in de zoekmachines, zal je je website moeten blijven optimaliseren. Wellicht scoor je beter met het zoekwoord ‘rode all stars kopen’ dan algemeen ‘all stars'. Wanneer je de teksten op je website optimaliseert zal je ook je URL moeten aanpassen naar /rode-allstars-kopen i.p.v. /allstars.
  • Ongewenste toevoegingen: Bij oudere websites zie je vaak nog toevoegingen als .php of .html. Soms wordt er ook een page ID meegegeven. Dit soort toevoegingen zijn onnodig. Wanneer deze verwijderd worden, veranderen dus ook alle URL’s.

Zoals je ziet zijn er veel manieren waarop een URL kan veranderen. Elke kleine wijziging kan er al voor zorgen dat er een 404-pagina getoond wordt.

Hoe stel je een 301 redirect in?

De gemakkelijkste manier om een 301 redirect in te stellen is via het CMS systeem. Veel CMS systemen bieden de mogelijkheid om de oude URL en de nieuwe URL in te geven.

Indien je CMS het niet toelaat om redirects in te geven, is het verstandig om contact op te nemen met je systeembeheerder. Er zijn veel verschillende technieken om dit uit te voeren en wanneer je niet technisch bent aangelegd, kan dat een ingewikkelde klus zijn. Wanneer je meer informatie wilt, of vragen hebt over 301 redirects voor jouw website, neem dan gerust contact met ons op.

Hulp nodig met het instellen van je redirects?

Vraag het Inge