Zoek de verschillen!
Google past advertenties aan

Het zal je vast niet bewust opgevallen zijn, maar er is een wijziging doorgevoerd in de Google advertenties. Ik krijg als online marketeer vaak de opmerking “Ik klik echt nooit op de advertenties in Google”. Nou Google heeft dat ook gehoord en heeft de advertenties een stuk minder opvallender gemaakt. 

WAT ZIJN GOOGLE ADVERTENTIES?

Google advertenties zijn de advertenties die je ziet in de zoekmachine van Google. Voorheen zag je dit rechts, bovenaan en onderin de zoekresultaten, maar sinds enkele maanden worden de advertenties alleen nog maar boven en onder de zoekresultaten getoond. Met behulp van het advertentieprogramma Google Adwords kun je ervoor zorgen dat je advertenties zichtbaar worden. Laméco beheert veel van deze campagnes voor haar klanten en heeft natuurlijk als doel om relevant verkeer naar de website te trekken.

WAT IS ER NU PRECIES VERANDERD?

Als we terug gaan kijken zie je dat Google de afgelopen jaren de advertenties flink heeft aangepast, maar dit iedere keer zo subtiel doet dat het de bezoeker bijna niet opvalt. Hieronder zie je de drie laatste grote wijzigingen. Voorheen werden de advertenties aangemerkt met het gele adv. blok, enkele maanden terug is dit veranderd in groen en nu is Google bezig met het testen van witte blokken met groene omlijning.

WAT IS HET GEVOLG?

Het gevolg weten we natuurlijk pas als we het meten, maar de verwachting is dat er door de steeds kleinere verschillen tussen Google organisch (niet betaalde resultaten) en Google Adwords (advertenties) er meer bezoekers op de advertenties gaan klikken. Dit heeft als gevolg dat het doorklikratio kan toenemen (CTR) en dit betekent dus meer bezoekers op de website. Tegelijkertijd is het van steeds groter belang dat je de juiste bezoekers aantrekt aangezien de kans ook groter wordt dat er minder oplettende bezoekers op de advertenties gaan klikken.

Meer weten over SEA

Vraag het Frank