Welke zoekwoorden
moet ik gebruiken?

Met de contenttips op zak kun je natuurlijk fanatiek aan de slag met je content. Maar welke zoekwoorden gebruik je nu? Een veel gehoorde vraag die ik tegenkom als online marketeer.

WELKE ZOEKWOORDEN MOET IK GEBRUIKEN IN DE CONTENT?

Wij doen voorafgaand aan een online marketing traject altijd een zoekwoordenonderzoek. Dit kan meertalig zijn en is gebaseerd op diverse zoekwoorden en zoekwoordgroepen. Maar wat nu als je zelf aan de slag wil? Dan is het natuurlijk handig als je even snel kunt checken of mensen nu meer zoeken op bijvoorbeeld “websites maken” of “website maken”. De “Keywordplanner” van Google Adwords is een handige tool om zoekvolumes te bekijken. Een aantal maanden geleden kon je het verschil tussen “websites maken” en “website maken” gemakkelijk zien in de Keywordplanner. Helaas wordt Google steeds slimmer en maakt het online marketeers steeds moeilijker. Vrijwel alle enkelvoud en meervoudsvormen zijn nu gelijk voor Google. Verder in deze blog zie je daar een goed voorbeeld van.

In deze blog leg ik stap voor stap uit hoe je optimaal gebruik maakt van de Keywordplanner. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust.

STAP 1. MAAK EEN GOOGLE ACCOUNT AAN

Wanneer je nog geen Google of Google Adwords account hebt dien je deze aan te maken. Je kunt je eenvoudig registreren via https://accounts.google.com/SignUp?hl=nl.

STAP 2. LOG IN EN GA NAAR GOOGLE ADWORDS

Wanneer je een Google account hebt (of zojuist hebt aangemaakt) ga je naar Google Adwords. Via http://adwords.google.com/keywordplanner kom je direct in de Google Adwords Keywordplanner terecht. Tip van mij, voeg hem toe bij je favorieten zo kun je altijd snel even een zoekwoord checken.

STAP 3. VOER JE ZOEKWOORD(EN) IN

Je ziet onderstaand scherm. Kies voor de bovenste optie om meteen te kunnen starten met het invoeren van zoekwoorden.

Je kunt nu zoveel zoekwoorden invullen als je zelf weet. Probeer zoveel mogelijk synoniemen en varianten te gebruiken. Het kan een groot verschil zijn in zoekvolume. Bestemmingspagina en productcategorie hoef je niet in te vullen, dit maakt geen verschil in de resultaten. De enige gegevens die van belang zijn, zijn land en taal.

STAP 4. DE RESULTATEN

Aangezien dit blog voor de eerste keer geschreven is in 2014, kunnen we nu een mooi verschil aantonen in de resultaten. Zo zie je in het eerste voorbeeld uit 2014 dat er veel meer wordt gezocht op “website maken” dan op “websites maken”. In het tweede voorbeeld uit november 2016 zie je dat Google beide zoekwoorden heeft samengevoegd tot 1 resultaat.

Let op: wanneer je teksten wilt optimaliseren voor de zoekmachine heb je niets aan de kolommen “Concurrentie” en “Voorgesteld bod”. Deze twee kolommen slaan namelijk op Google Adwords (concurrenten).

Onder de door jou ingevoerde zoekwoorden worden synoniemen en soortgelijke woorden getoond door Google. Op deze manier kom je wellicht op nog meer ideeën. Hierbij valt op dat de zoekopdrachten langer worden, de zogenaamde trend in long tail zoekwoorden. Dit is meteen een tip om mee te nemen in je zoekwoordenonderzoek!

Vervolgens kun je gaan richten op een zoekwoord waarop je jezelf wilt focussen. Hierbij is het allerbelangrijkste “Focus en Relevantie”. Kies één woord of woordcombinatie waar je een pagina op gaat optimaliseren.

LAAT JE NIET VERBLINDEN DOOR DE GOOGLE ADWORDS KEYWORDPLANNER

De Google Keywordplanner is een mooie tool om snel een beeld te krijgen bij het zoekvolume. Let op dat er nog veel meer factoren zijn. Op Google Trends kun je bijvoorbeeld zien in welke periodes er wordt gezocht op bepaalde woorden en kun je het ook zien van een jaar terug. Google Trends houdt zoals de naam het al zegt alle trends bij in het zoekgedrag van de internetgebruikers.

Mocht je nog vragen hebben aan de hand van deze blog? Schroom niet om contact met mij of mijn collega’s op te nemen. Je kunt ons bereiken via info@lameco.nl, 040 293 0035 of je kunt een bericht sturen via ons contactformulier. Veel succes met de zoekwoorden!

HULP MET ONZE SEO WHITEPAPER

Een aantal jaren geleden kwam je snel bovenaan in Google door zo vaak mogelijk 1 zoekwoord toe te voegen in een tekst. Een goede SEO tekst schrijven is tegenwoordig wel wat lastiger dan dat. Om jou hierbij wat meer hulp te geven, hebben wij een whitepaper opgesteld met de belangrijkste SEO richtlijnen. Hiermee kun je zelf aan de slag!

Doe het zelf
download de whitepaper

Meer weten over SEO?

Vraag het Inge