Wat is beter voor de zoekmachine
één of meerdere domeinnamen?

Nog steeds een veelvoorkomend fenomeen dat veel vragen wekt: Is het voor zoekmachineoptimalisatie slim om veel domeinnamen te hebben?

En als ik meerdere domeinen heb wat kan ik dan het beste doen; doorverwijzen naar één site, of meerdere sites onderhouden op de verschillende domeinen?

Om direct een mythe te ontkrachten, het hebben van veel domeinnamen heeft al lang niet meer zo veel (SEO-)waarde als enkele jaren geleden. Nog steeds heerst er het beeld van doorverkoop, veel geld vragen voor domeinen of de vraag of een aangeboden domein aangekocht moet worden.

WAAR KOMT DIE WAARDEDALING DOOR?

Heel eenvoudig: de keywords in een domeinnaam tellen nauwelijks meer mee voor rankings van zoekmachines. Waar enkele jaren geleden zoekwoorden (in zowel domeinnaam als in de HTML (code van een website) nog veel waarde werd toegekend is er een omslag te zien. Je kon immers (voor een relatief hoge indexering) heel eenvoudig een groot aantal keywords in je code zetten en daarbij een domeinnaam kiezen, terwijl de inhoud van je website heel andere content kon bevatten. En waar is een zoekmachine als Google bij gebaat? Dat een webzoeker na een zoekopdracht de voor hem meest relevante informatie krijgt, met andere woorden kwalitatieve content.

De introductie van Google’s Panda (een soort filter om lage kwaliteit content van zoekresultaten uit te sluiten), leidde tot een waardedaling van keywords met betrekking tot SEO en eigenlijk meer focus op het goed bedienen van de zoeker. Immers, websites die solide content blijven leveren blijven aan de veilige kant van de filter.

WAAR ZIT DAN WEL (SEO-)WAARDE IN WANNEER IK MEERDERE DOMEINEN HEB?

Waar voor velen de onduidelijkheid ontstaat met betrekking tot rendement van veel domeinnamen is het Coolblue-voorbeeld. Coolblue (de elektronica webwinkel) heeft een ongekende en originele online strategie en staat bekend om de hoeveelheid domeinnamen (voor ieder product is er een aparte domeinnaam). Waar schuilt dan het succes van deze strategie?  Precies daar waar het om draait: kwalitatieve, unieke content. Coolblue zet het groot aantal domeinnamen in met een gedegen content marketing strategie: Ieder product wordt als uniek beschouwd en wordt uitgelicht door middel van advies, video-uitleg, reviews, uitgebreide beschrijvingen, toelichting van vragen, en keuzehulp.

CONCLUSIE

  • Kies een domeinnaam die je onderneming, product of dienst het best representeert en die gemakkelijk te onthouden is.
  • Af te raden: Meerdere pagina’s of domeinen met gelijke of sterk gelijke content
  • Bij dezelfde (of sterk gelijkende) content op meerdere domeinen is er kans dat deze niet geïndexeerd wordt.
  • Wees gefocust op je bezoeker (hoe help je hem? Welk probleem los je op?), niet alleen op SEO.
  • Gebruik meerdere domeinen alleen wanneer je echt onderscheidende producten en unieke, hoge kwaliteit contentaanbiedt per domein.

Ik beantwoord je vraag graag. Dat kan per e-mail of via een reactie onderaan dit blog.

Meer informatie?

Neem contact op