Samenvatting
Friends of Search 2016

Op 11 februari 2016 vond het congres Friends of Search 2016 plaats en Laméco was hier bij aanwezig. Was je er niet bij of alles nog een keer nalezen? Wij hebben alle hoogtepunten voor je op een rij gezet.

WAT IS FRIENDS OF SEARCH 2016?

Het zoekmachinemarketing congres Friends of Search vond dit jaar voor de derde keer plaats. Friends of Search 2016 vond plaats in De Kromhouthal in Amsterdam, een mooie evenementenlocatie aan het IJ. Het congres staat bekend als het grootste nationale zoekmachinemarketing congres. Friends of Search is een samenwerking tussen DDMA en IAB. Op het evenement staan veel bekende internationale en nationale sprekers op het gebied van SEO en SEA. Wanneer je iets doet met SEO of SEA is het eigenlijk wel een must om hier kennis op te doen. Sprekers delen hun ervaringen en verwachtingen op het gebied van zoekmachine marketing.

DE HOOGTE PUNTEN VAN FRIENDS OF SEARCH 2016

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van SEO en SEA die wij hebben gezien tijdens Friends of Search 2016.

1. WAT IS DE ROI VAN SEO?

Maak SEO ook meetbaar, dat was de boodschap van de eerste sessie van Wil Reynolds. Vaak wordt er bij SEA gekeken naar de ROI (Return On Investment) of de CPC (Kosten per klik). Bij zoekmachineoptimalisatie wordt dit vaak vergeten. Bekijk ook op SEO gebied welke zoekwoorden het meeste opleveren. Zo kun je eenvoudig zien wat SEO je oplevert.

2. ONDERZOEK DE PURCHASE JOURNEY

Er wordt vaak aandacht geschonken aan de customer journey, maar niet aan de purchase journey. Maak inzichtelijk hoeveel acties er worden gedaan en op welk device voor er een aankoop of conversie wordt gemeten. Vaak zie je dat desktop het nog wint van mobiel. Echter begint de oriëntatie vaak al veel eerder. Wist je dat bij het kiezen van een nieuwe autoverzekering men soms 18 acties en 124 minuten nodig heeft over 14 dagen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en Google.

3. BUSINESS RULES VAN SEO

Maak business rules voor jouw SEO strategie, aldus de SEO manager van Bol.com. Kies bijvoorbeeld in het geval van bol.com voor een H1 als korting + product + merk. Dit kun je ook toepassen bij teksten, metagegevens en afbeeldingsnamen. Ee geruststelling voor velen, bol.com past ook niet alle meta gegevens handmatig uniek aan.

4. DE KEYNOTE VAN LARRY KIM

In de middag was het tijd voor de keynote van Larry Kim. Een echte specialist met veel kennis van SEO en SEA. Dit was voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de dag. Hoe enthousiast deze man kan spreken over zoekmachinemarketing is ongelooflijk. De belangrijke zaken die ik aan jullie wil meegeven dankzij Larry.

  1. Zorg voor een goede kwaliteitscore (Quality score in Adwords, Relevancy score in Facebook en Quality Adjusted Bid in Twitter). In een notendop: zorg dat de pagina waar een campagne op terecht komt overeen komt met de advertentie. Dit zorgt voor meer relevantie en lagere advertentiekosten.
  2. De gouden sleutel bij Social Media adverteren, ben kieskeurig! Promoot niet ieder bericht. Hiermee bespaar je kosten en zorg je ervoor dat je de doelgroep met het juiste bericht bereikt.
  3. Je hebt directe conversies en bezoeken die converssies “assisteren”. De tip van Larry, focus je in 2016 meer op assisterende conversies. Dit wil zeggen: niet iedere bezoeker converteert meteen, maar staar je niet blind op de conversie alleen.

Natuurlijk was er nog veel meer! Ik zou wel een hele week kunnen bloggen over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA. De komende tijd zal ik een aantal onderwerpen uitleggen in de blog van Laméco.

SPARREN OF NAPRATEN OVER #FOS2016?

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of na het bezoeken van Friends of Search 2016? Laat dan gerust een reactie achter onder aan deze blog of neem contact met ons op. Dit kan je doen door te bellen met 040 293 00 35 of door ons een bericht te sturen. We bekijken graag hoe jij SEO of SEA nog beter kan inzetten voor jouw organisatie of merk.

Meer informatie?

Neem contact op