Internet van alles

Regelmatig schrijft Daan Lammers voor de vereniging van Fontys Alumni Marketing Eindhoven (Famenetwork). De onderstaande column is recent gepubliceerd in het Alumni magazine. 

Nog niet zo lang geleden was internet alleen beschikbaar via de kabel. Sinds enkele jaren, en mede door de komst van mobiel breedband internet, is het er gewoon thuis of onderweg, altijd en overal. Een nog grotere verandering die op korte termijn gaat plaatsvinden is het “Internet of things” of “Internet of everything”. Steeds meer apparaten worden de komende jaren voorzien van een aansluiting met internet. Hierdoor worden deze apparaten slimmer en ontstaan er nieuwe mogelijkheden.

Met “Internet of things” wordt bedoeld dat alles uiteindelijk één groot netwerk wordt door middel van internet. Op dit moment wordt het gezien als een netwerk tussen mensen, dieren en objecten. Het is te vergelijken met het zenuwstelsel van een lichaam. Van temperatuursensoren, informatiebronnen, vervoersbronnen, watervoorzieningen tot elektriciteitsvoorzieningen en locaties. Alles is met elkaar verbonden.

DE DAG VAN DE TOEKOMST

De gemiddelde dag zal er veel door veranderen. Stel je voor: de dag begint; je wordt wakker op het tijdstip wanneer nodig is. Je wekker is namelijk verbonden met de file informatie, het weerbericht en je agenda. Misschien is je wekker wel gekoppeld aan je hersenactiviteit, zodat je gewekt wordt op een moment dat je het minst diep slaapt. Je stapt uit bed; de verwarming weet precies waar je je bevindt dus alleen de vloerverwarming in de slaapkamer en badkamer is aan.

Je hoeft geen deodorant te gebruiken. Je shirt meet namelijk precies de mate van transpiratie en bepaalt op basis van deze waarde de optimale deo-samenstelling. Je Nespresso bepaalt zelf of je een koffie to-go nodig hebt of dat je nog tijd hebt voor een uitgebreid ontbijt. Als je in je auto stapt worden door de koelkast en voorraadkast meteen de boodschappen besteld bij de supermarkt op basis van wat op is en / of over datum is. Het lijkt bijna een Minority –report achtige wereld, en toch zijn er al genoeg voorbeelden van.

NEST

Nest is bijvoorbeeld een thermostaat die is ontwikkeld door een ex-Apple medewerker. Nest is een zelflerende slimme thermostaat. Door internet is de thermostaat op de hoogte van de weersvoorspellingen en kan hierop ingespeeld worden. Daarnaast weet de Nest door sensoren wanneer iemand in welke ruimte is. Nest kan via je telefoon bediend worden.

PHILIPS HUE

Dichter bij huis, de Philips Hue. Dit is een interface voor lampen. Hiermee kunnen lampen bijvoorbeeld bediend worden via de telefoon of gekoppeld worden aan een wekker en als wake-up light ingezet worden. Wat heel interessant is bij de Hue, is de mogelijkheid voor andere partijen (zoals Laméco) om de verlichting te koppelen aan andere applicaties. Zo kunnen er applicaties gemaakt worden die interactie hebben met de verlichting.

NIKE

Nike is al een aantal jaar op de markt met een slimme sensor voor in je sportschoen, de Nike+. Ook zijn fabrikanten (zoals Asics) bezig met het ontwikkelen van sportkleding die temperatuur, hartslag en zuurgraad meet tijdens het sporten.

WAAR WACHTEN WE NOG OP?

En dit is pas het begin. Voor marketeers is dit natuurlijk prachtig, altijd en overal kun je met de consument in dialoog. Waar wachten we nog op? Nergens meer op! Binnen vijf jaar ieder huishouden in Nederland wel een “internet of things” apparaat hebben.

Meer informatie?

Neem contact op