De rol van online in het
klassieke aankoopproces?

Het aankoopproces van de consument is sinds de opkomst van internet steeds verder gewijzigd. Klassieke aankoopproces modellen gaan niet meer op en worden vervangen of aangevuld.

KLASSIEK MODEL

Je ziet een reclame op TV voor een nieuwe Videocamera

  1. Vervolgens laat je je adviseren in een winkel en gaat over tot aankoop
  2. Je komt thuis en pakt het product uit en ervaart het product

Het klassieke model betreft een beperkt model waarbij bijvoorbeeld het winkel personeel nog een sterk adviserende rol heeft.

NIEUWE AANKOOP BESLISSINGSMODEL

  1. Je ziet een reclame op TV voor een nieuwe Videocamera
  2. Je gaat het internet op en bekijkt vergelijkbare producten, vergelijkt specificaties, leest gebruikservaringen van onbekenden of bekenden (word of mouth)!
  3. Vervolgens ga je over tot aankoop, online of gaat naar een fysieke winkel
  4. Je komt thuis en pakt het product uit, ervaart het product en schrijft zelf een gebruikservaring!

INSPELEN OP HET NIEUWE (ONLINE) BESLISSINGSMODEL

De verandering in het beslissingsproces biedt veel kansen voor online retailers om de consument in positieve zin te beinvloeden. Je dient je echter af te vragen welke kanalen je potentiele klant gebruikt om onderzoek te doen naar jou product en in hoeverre je daadwerkelijk gebruikt maakt van deze kanalen om je product of dienst te promoten.

IMPLEMENTATIE BINNEN JE COMMUNICATIEPLAN

Het online kanaal heeft een vaste waarde gekregen binnen zowel B2B als B2C bedrijven. Het implementeren van ‘online’ binnen je bedrijfscommunicatie is een continu proces waarin je actief moet inspelen op trends en ontwikkelingen. Online ervaringen delen is een moderne vorm van het klassieke mond-tot-mond reclame waarbij klanten als ambassadeurs van je merk fungeren.

Een aantal korte tips om van jou klanten online ambassadeurs te maken:

  • Bekijk op welke kanalen je producten momenteel worden gevonden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Alerts.
  • Vraag jezelf af op welke kanalen je producten gevonden zouden moeten worden
  • Selecteer kanalen waar je potentiele klanten veelvuldig aanwezig zijn (bijvoorbeeld Facebook, Kieskeurig.nl) of bij zakelijk gebruik Linkedin.
  • Motiveer klanten na aankoop om product- of dienst ervaringen te delen door hier bijvoorbeeld een kleine incentive (actie) aan te verbinden
  • Participeer actief in online dialogen (bijvoorbeeld bij klachten of juist bij onderbouwing van positieve vermeldingen)

VIDEO OVER HET ONLINE BESLISSINGSMODEL

Bekijk hier een video over de ontwikkeling van van het klassieke model tot het nieuwe online beslissingsmodel.

Meer informatie?

Neem contact op