4 effectieve websitetips n.a.v.
digital marketing live 2014

Laméco was dit jaar aanwezig bij Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage om inspiratie en kennis op te doen op het gebied van conversie-optimalisatie, online adverteren, websitestatistieken en de online gebruikerservaring.

Na verschillende kleine ‘round-table-sessies’ en ook enkele presentaties in de grotere zalen te hebben bijgewoond hier 4 effectieve tips:

ONLINE CONTENT

Het belang van online content wordt vaak onderschat. Verleiden door middel van zoekwoordgebruik, advertentieteksten, landingpages en buttons….Content is gedurende het hele online proces – van een bezoeker binnenhalen tot het contact- of aankoopmoment – van belang en vergt doordachte en geteste keuzes.

Wat daarin een belangrijke tip was, is om vooral te blijven testen met content. Nico Kruyswijk (formuleontwikkelaar Internet Zakelijk bij ING) liet met duidelijke voorbeelden zien hoe eenvoudige contentaanpassingen (zowel plaatjes, maar zeker de verwoordingen, bijvoorbeeld een button “aanvragen” of “start met beleggen”) leiden tot hogere conversiepercentages.

Online content vergt dus analyse en continue bijsturing.

HET BELANG VAN HET ONLINE KRUISPUNT

Een tweede veelgehoorde gedachte vandaag was dat op zichzelf staande inzet van online hoofdelementen voor conversie-optimalisatie niet effectief is.

De kracht van goede optimalisatie online zit op het kruispunt tussen webanalyse, verkeer genereren en gebruikerservaring.

Het blijven managen en monitoren van de verwachting van de bezoeker (vanaf zoekterm tot in het contact- of orderproces) is daarbij het belangrijkst.
Enkel Adwordsadvertenties inzetten zonder aandacht te besteden aan de pagina’s waarop de klikker landt en zijn websitegedrag bij te houden is (zoals mooi werd gezegd door Wouter Veenboer) “je bezoeker een donkere winkel insturen en niet zien wat hij in die winkel doet.”

ANDERS KIJKEN

Wachten geeft ergernis, ook online. Wanneer een bezoeker moet wachten is wegklikken een verleidelijke en gemakkelijke optie. Heb je een online proces dat tijd in beslag neemt? Geef de bezoeker dan het idee dat hij in controle is door zijn perceptie van het proces te veranderen. Hoe? Jeroen Tjepkema noemde daarbij het voorbeeld van het stoplicht, de oversteker moet wachten, maar door hem op een knop te laten drukken of de wachttijd weer te geven is hij eerder geneigd te wachten omdat hij het gevoel heeft in controle te zijn of een andere beleving bij het wachtproces krijgt.

SOCIAL PROOF

Een veelgehoorde beleving was het positieve effect van de sociale bewijskracht.
Zo was uit meerdere hoeken te horen dat reviews in mindere tot nihile mate bijdroegen aan conversieverhoging, terwijl sociale bewijskracht als: ‘Er zijn al x aanvragen gedaan,’ ‘Anderen kochten ook product x + percentage x,’ ‘Ik heb een presentatie gegeven en hier staan mijn slides’ wel degelijk bijdroegen aan conversieverhoging.

Men is niet geïnteresseerd in termen als ‘betrouwbaarheid en service’ maar wil direct zien wat die betrouwbaarheid en service inhouden.

Meer informatie?

Neem contact op